Nowa metoda oszustów - spoofing! Co to jest i w jaki sposób działa?
Dodano:
Czas czytania: 3 min.

Nowa metoda oszustów – spoofing! Co to jest i w jaki sposób działa?

Na wyświetlaczu telefonu widzimy, że ktoś do nas dzwoni. Numer wskazuje na infolinię. Odbieramy. Przemiły pan (lub pani) informuje nas, że jest pracownikiem banku, w którym mamy konto. Ostrzega przed planowanym atakiem hakerskim i prosi, żeby przelać pieniądze na wskazany rachunek. Tamoszczędności mają być bezpieczne. Liczy się oczywiście czas, im szybciej, tym lepiej. Nie tracąc czasu, bez zastanowienia stosujemy się do podanych instrukcji i po chwili już możemy odetchnąć z ulgą. Czy na pewno? Nie! Właśnie zostaliśmy oszukani przez sprawców spoofingu! Policjanci apelują o ostrożność przy tego typu kontaktach i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób. Kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania w kontaktach z nieznajomymi.

Co to jest spoofing i jak się przed tym bronić?

Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar. Technicznie taką możliwość dają nowe rozwiązania technologiczne gdzie aparat telefoniczny nie jest podłączony do sieci telefonicznej tylko do komputerowej. Dzięki temu  dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące. W ten sposób oszuści dzwonią do losowo wybranych osób podszywając się pod konsultantów banków, a także przedstawicieli urzędów i instytucji, w tym także funkcjonariuszy Policji. Sprawcy wykorzystują różne legendy i historie po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. We wszystkich rozmowach zawsze występuje jeden element – presja czasu i poczucie zagrożenia. Przestępca stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji.

 

Widziałeś coś ciekawego? Daj Cynk! Nagrodzimy Twoją aktywność Daj Cynk

 

W praktyce zablokowania spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe. Zapobieganie tego typu oszustwom polega przede wszystkim na zwiększaniu świadomości ludzi w zakresie metod i technik wykorzystywanych przez przestępców.  Aby nie dać się oszukać musimy uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli nasz rozmówca poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto - od razu powinniśmy się rozłączyć. Dla pewności możemy samodzielnie zadzwonić do banku, by ostatecznie zweryfikować przekazane informacje.

Autor / Źródło
Justyna Dudek / KMP Ruda Śląska

Komentarze (6) DODAJ

lajza
Trzeba byc debilem zeby sie na takie cos nabrac
lajza napisał/a:
iz
No niestety, ludzie to robią. Klikając w linki podają dane do logowania pobierają aplikacje i wierzą w zyski z Bitcoina. Pracuje na infolini w jednym z banków. Gdzie dziennie ok 10 osób jest ofiarą takich rzeczy. I ba.... Są to ludzie jak twierdzą wykształceni, i to jest wina banku że nie zabezpieczył pieniędzy.... Także mimo głośnych informacji na ten temat ludzie i tak to robią. To nawet nie jest automatyczne. To jest łatwowierność czyli jak manipulować człowiekiem...
iz napisał/a:
banker
fajne kuku pienionszki przelewamy pod wskazany rachunek
banker napisał/a:
milka
naiwnych zawsze okradną, normalni nie dadzą sie nabrać
milka napisał/a:
gosia
Po co te anglojezyczne coraz to nowe nazwy.Oszustwo to oszustwo,chuba ze wolicie oszusting.
gosia napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe