Koniec z "jazdą na zderzaku". Od 1 czerwca zmieniają się przepisy!
Dodano:
Czas czytania: 2 min.

Koniec z „jazdą na zderzaku”. Od 1 czerwca zmieniają się przepisy!

Policja informowała już o zmianach w przepisach ruchu drogowym, które będą obowiązywać od 1 czerwca tego roku. Oprócz regulacji dotyczących pieszych, którym w określonych sytuacjach zabrania się korzystania między innymi ze smartfonów, wprowadzono również nowe przepisy w ruchu pojazdów. Art. 19 ust 3 a określa minimalne odstępy, które kierujący będą musieli zachować pomiędzy sobą jadąc tym samym pasem na autostradzie lub drodze ekspresowej.

Koniec z "siedzeniem na zderzaku"

W treści dokumentu pojawił się przepis (art. 19 ust 3a), który mówi o tym, że kierujący, który porusza się autostradą lub drogą ekspresową ma obowiązek zachować minimalny odstęp między poprzedzającym go pojazdem jadącym tym samym pasem. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Oznacza to, że kierowca, który jedzie autostradą z prędkością 140 km/h, powinien zachować przynajmniej 70 metrów odstępu między pojazdem, który jedzie przed nim tym samym pasem. Co ważne, przepisu tego nie stosuje się podczas wyprzedzania.

Niedostosowanie prędkości a co za tym idzie i odległości pomiędzy pojazdami jadącymi w tym samym kierunku to przyczyna wielu zdarzeń drogowych. Od początku 2019 roku na śląskich drogach takie zachowania przyczyniły się do zaistnienia 39 wypadków drogowych i 1263 kolizji. Nic nie zastąpi uwagi i koncentracji, która jest nieodzowna, bo na drodze wszystko dzieje się bardzo szybko. Musimy pamiętać, że praw fizyki oszukać się nie da i żaden pojazd nie jest w stanie zatrzymać się w miejscu. Bądźmy uważni na drodze. Nowy przepis i jego zastosowanie w praktyce obrazuje poniższy film. Zachęcamy do jego obejrzenia.

Autor / Źródło
Justyna Romanczyk / KMP Ruda Śląska

Komentarze (14) DODAJ

speed
Wreszcie skończy się tzw. siedzenie na ogonie.
speed napisał/a:
fajerberga
Na prawdę w to wierzysz? Przy praktycznie zerowym nadzorze policji na drogach? Gratuluję optymizmu... przepis sam w sobie niczego nie zmieni - trzeba go jeszcze wyegzekwować.
fajerberga napisał/a:
binia
Nie byloby jazdy na zderzaku gdyby lewym pasem nie jeździły stare dziadki, ślepoki z kierownicą na brzuchu i inni nie patrzący w lusterka!!!
binia napisał/a:
kwiatowe
Lewy i środkowy jeśli jest służą do wyprzedzania. Często na DTS mam sytuację, że prawym kilku wyprzedzam i to z dopu[...]na prędkością.
kwiatowe napisał/a:
fajerberga
Tak, masz rację ! ! ! Lewy pas tylko dla młodych gniewnych szybkich wściekłych nieśmiertelnych - żeby mogli bez przeszkód dostać się na cmentarze... :-)
fajerberga napisał/a:
binia
Nie, lewy pas Tylko dla myślących
binia napisał/a:
Łuk
Binia może i masz rację, ale z drugiej strony nie brakuje głąbów co przy ograniczeniu np 100 jadą 170 czy więcej.
Łuk napisał/a:
aksa
"Genialny" przepis. Ciągłe dzielenie. Mało kto respektuje 1,5 m przy wyprzedaniu rowerzysty. Z tym będzie podobnie. Niestety na kursach inteligencji się nie wrobi.
aksa napisał/a:
fajerberga
Mało kto respektuje przepis, który nie istnieje. Masz zachować odstęp min. 1m.
fajerberga napisał/a:
09876
Rowerzyści też nie respektują że po drodze mają jechać możliwie blisko prawej krawędzi. Inteligentni inaczej?
09876 napisał/a:
kierowca
Rowerzysta ma też prawo omijać wyboje, dziury - a w szczególności guliki z żebrami równoległymi do krawężnika - chyba że inteligentny kierowca sądzi że jezdnia jest tylko dla niego.
kierowca napisał/a:
ewald
pedalarze na kolarzówach jadą tak jak droga długa a co 1m gulika nie ma
ewald napisał/a:
lelek
Rowerzyści na drogi rowerowe!!!
lelek napisał/a:
kierowca
A rajdowcy - na tory.
kierowca napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe