Z cyklu „Twoja spółdzielnia” – MPGM Ruda Śląska
Proponujemy Wam cykl krótkich wywiadów ze spółdzielniami mieszkaniowymi w Rudzie Śląskiej. Tym razem pytania zadaliśmy Krzysztofowi Mikołajczakowi, rzecznikowi prasowemu Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej, które, choć spółdzielnią nie jest, zarządza wieloma budynkami w naszym mieście.
Barbara Pilocik: Na począteknieco danych. Od kiedy istnieje Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej, iloma budynkami zarządza, ile mieszkań znajduje się w jego zasobach? Proszę powiedzieć jeszcze, gdzie w mieście znajduje się najwięcej nieruchomości MPGM?
Krzysztof Mikołajczak: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Spółka z o.o. w Rudzie Śląskiej posiada wieloletnie tradycje w administrowaniu nieruchomościami gminy Nowy Bytom, a następnie miasta Rudy Śląskiej.
W roku 1951 zostały powołane Zarządzeniem Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Nowym Bytomiu Zarząd Budynków Mieszkalnych Nr 1 i Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych Nr 2, które swym zasięgiem obejmowały teren miasta Ruda Śląska. Dnia 1963r. połączono te dwa podmioty gospodarcze i utworzyło Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych. W 1977 dokonano zmiany nazwy z Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych na Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej.
W 1997r. dokonano przekształcenia MPGM - przedsiębiorstwo państwowe w MPGM Sp. z o.o.
Na bazie ponad 50-letnich doświadczeń i tradycji firmy, Spółka obecnie zajmuje się zarządzaniem budynkami stanowiącymi własności Miasta Ruda Śląska, budynkami prywatnymi w zarządzie, budynkami Skarbu Państwa oraz wspólnotami mieszkaniowymi. Wykonuje remonty i naprawy, przeglądy techniczne i konserwacje budynków wraz z ich wyposażeniem technicznym i instalacjami wewnętrznymi.
Obecnie MPGM Sp. z o.o. zarządza 749 budynkami, w których w 12 140 lokalach mieszkalnych zamieszkuje ponad 28 000 osób.
Jakie inwestycje planują Państwo wykonać w najbliższym czasie (latach)?
Spółka realizuje zadania przewidziane w planach gospodarczych podjętych przez właścicieli tworzących wspólnoty mieszkaniowe oraz zadania ujęte w planie remontów i napraw głównych dla budynków komunalnych, które zostały zaakceptowane przez Prezydenta Miasta. W 2015 r. pozostały nam do realizacji międzyinnymi prace remontowe dachów oraz ścian szczytowych w budynkach przy ul. Podgórze 2 i Podgórze 16. Wykonujemy również przebudowę ze zmianą sposobu użytkowania budynku przy ul. Lecha 10 z przeznaczeniem na rodzinny dom dziecka. W ramach środków inwestycyjnych ujętych w budżecie Miasta Ruda Śląska zakończyliśmy realizację zadania polegającego na montażu urządzeń solarnych i fotowoltanicznych w budynkach przy ul. Jankowskiego 6, Jankowskiego 8, planowany jest także montaż tych urządzeń w budynku przy ul. Piernikarczyka 4. W latach następnych będziemy realizować zadania remontowe w ramach przyjętych planów, tzn. remonty dachów, wykonywanie izolacji przeciwwilgociowych, wykonywanie termomodernizacji budynków, remonty mieszkań, wymianę stolarki okiennej.
Mieszkańców nurtuje temat eksmisji mieszkaniowych. Proszę powiedzieć, kogo dotyczy takie postępowanie? Czy istnieje jakiś próg zadłużenia, od którego lokator zostaje pozbawiony mieszkania?
Eksmisja dotyczy lokatorów posiadających zaległości, zakłócających spokój, którzy zajęli mieszkanie bezprawnie, podnajmują mieszkanie bez zgody właściciela, nie zamieszkują w mieszkaniu przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, posiadają tytuł prawny do innego lokalu mieszkalnego położonego w tej samej miejscowości.
W sprawach związanych z eksmisją z lokalu mieszkalnego nie określa się progu zadłużenia, od którego lokator zostaje pozbawiony mieszkania. Wysokość zadłużenia w każdym przypadku jest różna wzależności od podejmowanych działań dłużnika oraz okresu oczekiwania na przyznanie innego lokalu.
Każde postępowanie eksmisyjne spowodowane zaległościami w opłatach rozpoczyna się wystosowaniem ostrzeżenia o zamiarze wypowiedzenia umowy najmu, w którym wyznaczany jest miesięczny termin do uregulowania zaległych opłat lub podjęcia działań zmierzających do ratalnej spłaty długu. Po bezskutecznym upływie terminu wypowiadana jest umowa najmu, a następnie kierowane jest do sądu powództwo o nakazanie opuszczenia lokalu. W zależności od osób zajmujących dany lokal (min. osoby bezrobotne, nieletnie) sąd wydaje orzeczenie eksmisyjne, przyznając uprawnienie do otrzymania lokalu socjalnego lub bez tego prawa. W pierwszym przypadku po otrzymaniu od gminy oferty lokalu socjalnego lokator przeprowadza się dobrowolnie lub przymusowo w wyniku skierowania wniosku egzekucyjnego do komornika sądowego. W drugim natomiast przypadku istnieje możliwość eksmitowania dłużnika nie posiadającego przyznanego przez sąd prawa do lokalu socjalnego, do pomieszczenia tymczasowego, noclegowni, schroniska lub innej placówki zapewniające miejsca noclegowe.
W jaki sposób mieszkańcy mogą wpływać na działania spółki? Jak angażować się w jej działanie?
Z uwagi na fakt, iż duża część zarządzanych przez MPGM Sp. z o.o. zasobów to wspólnoty mieszkaniowe nieruchomości, Spółka jako ich zarządca wykonuje decyzje właścicieli co do utrzymania danej nieruchomości. Decyzje te mają formę uchwał i zapadają większością głosów właścicieli danej nieruchomości.
Jeżeli chodzi o zasoby komunalne, to Gmina Ruda Śląska jako ich właściciel decyduje o zakresie prac niezbędnych do wykonania na nieruchomościach. Cyklicznie we wszystkich dzielnicach Miasta odbywają się spotkania z Prezydentem Miasta, na których mieszkańcy mogą przedstawić swoje problemy związane z zamieszkiwaniem nieruchomości, których właścicielem jest Miasto Ruda Śląska.
Co według Państwa wymaga poprawy w funkcjonowaniu spółki, a co traktują Państwo jako sukces Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej w Rudzie Śląskiej?
Atutami Spółki są:
- doświadczenie w zarządzaniu i administrowaniu nieruchomościami w warunkach gospodarki rynkowej poparte wysoko wykwalifikowaną kadrą pracowników.
- uczestnictwo wspólnie z Instytutem Gospodarki Nieruchomościami w „Klastrze Nieruchomości” pozwalające na wdrażanie nowoczesnych technik wspomagających proces zarządzania.
- bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z funkcjonowaniem nieruchomości.
- znajomość uwarunkowań, oczekiwań i wymagań właścicieli nieruchomości.
- umiejętność szybkiego i elastycznego reagowania na problemy związane z funkcjonowaniem nieruchomości.
Realizując ustalone zasady zarządzania nieruchomościami oddanymi pod zarząd, Spółka stale podwyższa standard świadczonych usług. Ostatnie lata to działania skierowane na doskonalenie zarządzania i poprawę kondycji finansowej Spółki oraz optymalizację ponoszonych przez Spółkę kosztów poprzez controlling finansowy i budżetowanie.
Priorytetem Zarządu Spółki jest racjonalne kształtowanie poziomu kosztów funkcjonowania Spółki, co staje się coraz większym wyzwaniem, zwłaszcza, że z jednej strony wzrasta zakres zadań postawionych Spółce, a z drugiej strony wzrastają wymagania właściciela i mieszkańców, szczególnie co do poziomu i jakości świadczonych usług.
Profesjonalizm Spółki opiera się na zatrudnieniu grupy licencjonowanych zarządców, dobrze znających zagadnienia zarządzania nieruchomościami, co zostało także potwierdzone uzyskaniem certyfikatu na zgodność z międzynarodową normą ISO 9001:2008 dotyczączego stosowania systemu zarządzania jakością w zakresie zarządzania i administrowania nieruchomościami.
Podstawową bolączką, która dotyka także innych zarządców zasobów komunalnych, jest niewystarczająca wysokość środków finansowych na remonty.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.
Dane kontaktowe:
Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej
ul. 1 Maja 218
41-710 Ruda Śląska
Tagi: Ruda Śląska
Komentarze (14) DODAJ