Ulica Wolności do modernizacji!
Ulica Wolności do modernizacji!
Dodano:
Czas czytania: 4 min.

Ulica Wolności do modernizacji!

Trwa opracowywanie koncepcji kompleksowej przebudowy ulicy Wolności w dzielnicy Ruda. To jedna z najważniejszych dróg w mieście, dlatego władze Rudy Śląskiej chcą skonsultować zakres inwestycji z mieszkańcami.

Spotkanie w tej sprawie odbędzie się w poniedziałek, 26 marca br. o godz. 17:00 w sali sesyjnej rudzkiego magistratu. Ul. Wolności ma być modernizowana za trzy lata, ale już w tym roku ruszą prace przy budowie ronda u zbiegu tej drogi z ulicami Magazynowej i Brańskiego.

Przebudowa ulicy Wolności to jedna z większych inwestycji, dlatego przed zatwierdzeniem koncepcji chcemy poznać sugestie mieszkańców i odpowiedzieć na ich pytania – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. – Chcemy rozmawiać na przykład na temat jednego z najważniejszych elementów tego zadania, czyli modernizacji skrzyżowania ul. Wolności z ul. Zabrzańską. Obecnie analizujemy, jakie zastosować rozwiązanie – sygnalizację świetlną czy rondo - mówi.

Oprócz wspomnianego skrzyżowania inwestycja obejmie również wymianę nawierzchni ulicy, budowę chodników, ścieżek rowerowych, miejsc postojowych i oświetlenia, a także przebudowę uzbrojenia podziemnego.

Założenia opracowywanej koncepcji zostaną zaprezentowane mieszkańcom podczas spotkania, które odbędzie się w poniedziałek, 26 marca br. o godz. 17.00 w sali sesyjnej Urzędu Miasta (plac Jana Pawła II, drugie piętro, sala nr 213). W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele władz miasta, Wydziału Dróg i Mostów oraz projektant przygotowujący koncepcję.

Po zatwierdzeniu koncepcji projektant będzie mógł przystąpić do opracowania dokumentacji. Rozpoczęcie przebudowy planowane jest na 2021 rok. Z kolei jeszcze w tym roku rozpoczną się prace w ramach odrębnego zadania – budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Wolności, Magazynowej i Brańskiego. Obecnie jest tam zastosowane skrzyżowanie bez sygnalizacji świetlnej, pierwszeństwo mają kierowcy poruszający się ulicą Wolności. Dokumentacja tej inwestycji jest już prawie gotowa, a koszt realizacji zadania ma wynieść prawie 5 mln zł.

Ulica Wolności w Rudzie Śląskiej to droga powiatowa o długości 1,7 km, pełniąca ważną rolę w układzie drogowym miasta jako łącznik centrum dzielnicy Ruda z drogami wojewódzkimi nr 925 i 902 (Drogowa Trasa Średnicowa). Do 14 lutego 2015 r. w ciągu ulicy Wolności przebiegała jednotorowa linia tramwajowa, obecnie wzdłuż ulicy przebiegają jedynie linie autobusowe.

Przypomnijmy, że wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę ulicy Piastowskiej, która łączy się z ulicą Wolności i prowadzi do granicy miasta z Bytomiem.

Zgodnie z kosztorysem inwestorskim ta inwestycja jest warta około 29 mln zł – mówi wiceprezydent Krzysztof Mejer. – Na odcinku prawie 2 kilometrów wymieniona zostanie nawierzchnia, powstanie nowy most nad rzeką Bytomką, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i postojowe, oświetlenie LED oraz zbiorniki retencyjne, wykonana zostanie kanalizacja deszczowa i sanitarna, przebudowana zostanie sieć wodociągowa, gazowa i teletechniczna oraz linia energetyczna, a także zlikwidowane zostanie torowisko po dawnej linii tramwajowej nr 18 – wylicza.

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 20 miesięcy na zakończenie zadania. Na część inwestycji, która dotyczy budowy nowego mostu nad Bytomką, Ruda Śląska otrzymała dofinansowanie z budżetu Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii z tegorocznej puli Metropolitalnego Funduszu Solidarności.

W tegorocznym budżecie Rudy Śląskiej na inwestycje zarezerwowano ponad 146 mln zł, w tym prawie ponad 76 mln zł na zadania drogowe. Najważniejsze wydatki w tym zakresie związane są z dalszą budową trasy N-S (ponad 40 mln zł), przebudową ul. Piastowskiej (7,3 mln zł), budową ronda na skrzyżowaniu ulic Wolności, Brańskiego i Magazynowej (prawie 5 mln zł) i modernizacją dróg gruntowych (4,4 mln zł).

Autor / Źródło
Sylwia Machowska / UM Ruda Śląska

Komentarze (37) DODAJ

kŁk
Zapraszamy na naszą grupę fb Radzi Rudzie, stanowiąca inicjatywę lokalną, na której poruszamy temat tejże modernizacji.
kŁk napisał/a:
bronka
Super.Plany na Wolności są a jak tam prace na Piastowskiej?
Tyle gadki,planów,dyskusji,chyba z 10artykulow na tym portalu,a prace na tej ulicy(które wg planow mialy ruszyć wrzesień 2017 ) tak szybko idą że fiu fiu.
Więc artykuł jest bez sensu bo cokolwiek tam się zdarzy to minie trochę czasu więc nie trąbcie o sukcesach na kartkach papieru bo to żenujące.
bronka napisał/a:
roamair
Zdjęcie planów wygląda sensownie. Bardzo proszę o kolejne zdjęcia! Sugestia: długie trzy pasy (osobno: lewoskręt, na wprost i prawoskręt) do ulicy Zabrzańskiej.
roamair napisał/a:
k. bohanenn
Spotkanie z mieszkańcami. Ble ble ble a i tak zrobią co chcą. Jak zwykle, namiastka dialogu musi być.
k. bohanenn napisał/a:
bełkot
Zawsze dobrze jest poczytać naszych cudownych, znających się na wszystkim, kochanych rudzian.
bełkot napisał/a:
simeon
Znowu będzie taka idiotyczna realizacja jak ul. Górnośląska na Bykowinie? Biuro projektowe się wyżyło, magistrat zaakceptował bo ładnie na papierze wyglądało, natomiast z funkcjonalnością, logiką i przyjaznością dla mieszkańców ma to niewiele wspólnego. Ot - cała filozofia rudzkiego magistratu - byle się pokazać, medialnie narobić szumu, natomiast ZERO pragmatyzmu.
simeon napisał/a:
rudy
Wreszcie te tory znikną :-)))
rudy napisał/a:
stary-wicher
Nieznikną jeno trzeba zainwestowac,modernizowac unowoczesnic,boto czyste powietrze ilepsze zdrowie
tak to rozumujom ,mieszkancy starej mody na nowe eko.
stary-wicher napisał/a:
n4u
Po co cokolwiek przebudowywać, wystarczyło by wprowadzenie detektorów natężenia ruchu i sensowne oprogramowanie świateł. Obecnie koło McDonalda stoisz zawsze, nie ważne czy jedziesz autem (nawet gdy zielone ma kierunek gdzie nie ma żadnego auta), czy chcesz przejść przez pasy (a auta na danym pasie i tak mają czerwone)
n4u napisał/a:
kxt76
Jak to ma potrwać kilka lat to serio warto pomyśleć o zmianę sterownika świateł....
kxt76 napisał/a:
wyborca2018
Jedyna słuszna koncepcja to wydłużenie DTŚ do ul. Magazynowej! A później dalej w kierunku Godula/Orzegow!!! Wolności niech zrobią porządek ze skrzyżowaniem z Magazynową i Branskiego, reszta drogi nowa nawierzchnia i gotowe!!!!
Wykonawca Drogopol? Ptaszyny ćwierkają, że Prokuratora Rejonowa Katowice już analizuje te dotychczsowe przetargi!!!
wyborca2018 napisał/a:
anonim
Kto wygra oczywiscie przetarg drogopol a jakby inaczej
anonim napisał/a:
kl
Mam nadzieje ze wyjazd z ulicy Wawelskiej jakoś rozwiążą bo teraz to jest jakiś koszmar....
kl napisał/a:
kwiatowe
Dlaczego nie ma ani slowa o instalacji cieplowniczej? Karmanskie az sie prosi o podlaczenie. Do okola osiedla z miejskim ogrzewaniem, a ludzie na Carl Emanuel Kolonie pala weglem od 150 lat!
kwiatowe napisał/a:
frog
Bo najdrozsza w czynszach i jednoczesnie "najbiedniejsza" spoldzielnia perspektywa nie ma kasy na zrobienie pionow i kaloryferow.
frog napisał/a:
ruda
Mieszkam na. Carl Emanuel i marzę o CO!!!!
ruda napisał/a:
gowa
Chyba nie wiesz ile to kosztuje. W zime kaloryfery średnie a poza sezonem zimowym zapomnij o ogrzewaniu w chłodniejsze dni a i tak się płaci cały rok.
gowa napisał/a:
smog
Właśnie masakra z tymi piecami
smog napisał/a:
ihy
Moim zdaniem podstawą będzie wykorzystanie torowiska jako dodatkowy pas ruchu. Wolności od ronda do Zabrzańskiej 2 pasy, od ronda w stronę dworca PKP to samo (codziennie widzę, że rano korkuje się do Zabrzańskiej i analogicznie do PKP około 14-16). Ale żeby zrobić to fachowo to bez obserwacji ruchu nie obędzie się, bo przykładowo fragmenty dwóch pasów warto użyć jako pas włączający do zjazdu/wjazdu w prostopadłe ulice.
Przykład: Dojazd ze starego osiedla do centrum Katowic trwa 25-30 minut (15-20minut dojazd do DTŚ i 10 min DTŚ, po zmianie zakładam max 20 minut).
ihy napisał/a:
kwiatowe
Przekroj jezdni zostaje jak jest z dedykowanymi lewoskretami. Ruch tranzytowy ma przyjac trasa N-S, wiec nie ma sensu rozbudowa Wolnosci ponad miare.
kwiatowe napisał/a:
wow
N-S do Bytomia oczywiście tak, ale w czym to przeszkadza zwiększyć przepustowość Wolności? To nie jest dublowanie, konieczne sa obie inwestycje.
wow napisał/a:
ihy
Zależy co rozumiesz przez przekrój? Jak coś jest proste to mów prosto. Jest "pas" po torowisku? Jest. Można go wykorzystać? Można. No to super, pozostaje dzięki obserwacji natężenia ruch odpowiednio go zagospodarować dla ruchu.
ihy napisał/a:
baba
I to natężenie ruchu ma przebiegać pod oknami domów? Weź i pomyśl.
baba napisał/a:
kwiatowe
Przekroj drogi to liczba jezdni x liczba pasow ruchu np. autostrada A4 2x3, droga 88 to 1x4 itd. Wolnosci z tego co mi wiadomo zostaje co do glownego ciagu 1x2 + przed skrzyzowaniami dodatkowe lewoskrety. Reszta na pas zieleni, chodniki i DDR.
kwiatowe napisał/a:
hanys
WALCZĄ ZE SMOGIEM A ZLIKWIDOWALI BANA,W INNYCH MIASTACH STAWIAJĄ NA TRANSPORT SZYNOWY U NAS NIE
hanys napisał/a:
kwiatowe
Nowoczesny tramwaj bije leb na szyje nowoczesne autobusy i to jest fakt. Niestety Rudy czy nawet G. Slaska na nie nie stac, wiec prosze nie porownujcie 25-letniego Konstala do nowego Solarisa. Wydzielona dwutorowa linia, priorytet na skrzyzowaniach, odzysk energii hamowania, przystanki wiedenskie, niezaleznie skretne kola itp. Sa szybsze, cichsze, pojemniejsze i zero emisyjne w porownaniu do autobusow. Pozwolic sobie na nie moga tylko bogate miasta. W Polsce jest doslownie kilka takich linii tramwajowych, 18tka to byl niestety zabytek.
kwiatowe napisał/a:
hanys
A prad skad mamy. Z elektrowni weglowej. Tez nieekologicznej.
hanys napisał/a:
cyprys-lulu
Węgiel tak,ale ostry rygor,czyli dobry normalny gatunek, anie szmelc.
cyprys-lulu napisał/a:
ihy
Powiedz mi proszę jak tramwaj omija zepsuty tramwaj? Dziękuję.... Zero emisji? Bliski zera jest jest naturalny gaz CNG, LNG i zapominasz o bolączkach tramwajów: poślizgi, brak możliwości omijania zagrożeń, tory w rejonie szkód górniczych, hałas do tego zaburza ruch publiczny bo ma ten upragniony priorytet (jedzie co 15 minut jedna puszka, a w tym czasie mogłoby przejechać tysiąc innych pojazdów), uciążliwość dla mieszkańców, co w czasie awarii? Przyjeżdża autobus :) itd itp.....
ihy napisał/a:
kwiatowe
Nie zrozumiales mnie:) Patrzysz na tramwaje przez pryzmat tego co jezdzi po Slasku, czyli generalnie stary tabor, torowiska w pasie drogowym, przestarzale reczne zwrotnice (chyba ewenement?!) i cala masa starych rozwiazan sprzed lat. W takim ksztalcie to nikt o zdrowych zmyslach nie chce ratowac linii tramwajowych na sile i tu sie zgadam. Twierdze tylko, ze jezeli porownamy NOWOCZESNA linie tramwajowa z autobusem to nie ma on za bardzo szans. W Rudzkich warunkach niestety raczej nigdy nie bedzie miasta stac na taka inwestycje i zostaja nam autobusy. Przejedz sie porzadnym tramwajem po rownym torowisku to ogarniesz.
kwiatowe napisał/a:
ihy
Faktycznie nie znam najnowszych konstrukcji. Wypowiadam się tylko z doświadczenia jakie mam używając sporadycznie Solarisy CNG, Many oraz Alstom Citadis i Pesa Twist. Ale i tak będę się upierał, że nie ma sensu wprowadzać do dyskusji wątków typu sci-fi o najnowocześniejszych, mega drogich tramwajach, które pewnie dają super komfort (przy czym i tak gdy się popsują to zastępuje je autobus - sorry za złośliwość ;) )
ihy napisał/a:
lyjo
Autobusy też już jeżdżą na sztrom ale oczywiście nie unos w Rudzie.
lyjo napisał/a:
ekolog
Te bany robią więcej hałasu jak nowe autobusu. Do tego poczytaj o normie Euro6 to zmienisz zdanie o tych zawalidrogach na szynach.
ekolog napisał/a:
kolega
Tylko że póki co 118 raczej co najwyżej z euro 4 jeździ. Więc jestesmy w ciemnej....
kolega napisał/a:
ihy
I bardzo dobrze, że ten zabytek techniki idzie w odstawkę.Chyba nie używałeś dawno nowoczesnych autobusów i nie znasz różnicy w komforcie jaki oferują. A jeśli chodzi o ekologię, to wystarczy zacząć wymieniać busy sukcesywnie na zasilane naturalnym gazem CNG. W Rudzie chyba tylko jeden taki jeździ...
ihy napisał/a:
deryl
No przy ruszaniu, hamowaniu i jezdzie po tych dziurawych drogach to autobus faktycznie jest niesamowicie komfortowy... jak nie zlapiesz rurki to latasz jak zyd po pustym sklepie. Dobry tramwaj jedzie jak metro.
deryl napisał/a:
gorol
Ihy zapomnial o jednym: tramwaj jest drogi w budowie,ale potem jest ekonomiczny,bo eksploatacja jest niedroga,a dla autobusu to miasto musi budowac i remontowac ulice,to u IHY sie nie liczy,bo autobus jedzie po wybudowanych drogach z pieniedzy-podatkow od mieszkancow,a jego ciezar(masa ) nie niczy drog?
gorol napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe