Trwa budowa przedostatniego odcinka trasy N-S. Zobaczcie, jak wygląda postęp prac [FOTO]
Dodano:
Czas czytania: 4 min.

Trwa budowa przedostatniego odcinka trasy N-S. Zobaczcie, jak wygląda postęp prac [FOTO]

Realizowana właśnie inwestycja to przedostatni odcinek trasy N-S, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Będzie przebiegał od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, która została podzielona na dwa zadania. Zobaczcie postęp prac!

Budowa kolejnego odcinka trasy N-S

Na początku bieżącego roku firma Drogopol przystąpiła do budowy obiektów mostowych nad ulicą Bielszowicką oraz budowy ronda przy ulicy 1 Maja i wiaduktu nad Kochłówką. Wszystkie prace mają być zakończone w listopadzie lub grudniu 2023 roku.  

To pierwszy etap, kolejny będzie obejmował już tylko budowę trasy do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. Koszt obecnie realizowanego odcinka to ponad 100 mln zł, z czego zdecydowana większość sfinansowana zostanie ze środków unijnych. Dofinansowanie budowy odcinka między ul. Kokota a ul. 1 Maja wynosi 85 proc.

Na budowie N-S-ki praca wre

Jak informuje rzecznik prasowy Urzędu Miasta - Adam Nowak - inwestycja została wykonana w ok. 60%. W ramach realizacji inwestycji przebudowano ok. 90% magistrali wodociągowej, obecnie prowadzone są roboty związane z wykonaniem przewiertu w technologii mikrotunelingu pod ulicą 1 Maja w rejonie ulicy Olimpijskiej.

- Wykonane zostały roboty w zakresie obiektów mostowych (w tym 2 przejścia dla zwierząt, przejście i przejazd dla rowerów w rejonie ogródków działkowych oraz roboty w zakresie budowy przyczółków, oraz montaż belek ustroju nośnego obiektu nad ulicą Bielszowicką). Wykonano w części sieć kanalizacji deszczowej oraz zbiorniki retencyjne dla kanalizacji deszczowej, przebudowano sieci uzbrojenia podziemnego branży teletechnicznej, sanitarnej, elektroenergetycznej - mówi Adam Nowak. - W ramach inwestycji wykonano roboty związane z przebudową ulicy Bielszowickiej w tym miejsce do ważenia pojazdów, wykonano cześć robót asfaltowych. Obecnie trwają roboty m.in. związane z budową warstw nasypu pod główny ciąg trasy N-S (zaawansowanie ok 60%), ronda na skrzyżowaniu ulic 1 Maja – Bielszowickiej, roboty brukarskie w zakresie chodników i ścieżek rowerowych - dodaje rzecznik UM Ruda Śląska. 

Zakończone zostały roboty związane z budową obiektu tymczasowego i objazdu niezbędnego na czas budowy przepustu nad Potokiem Bielszowickim. Planowane jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu i poprowadzenie objazdu przez obiekt tymczasowy z początkiem listopada br. 

Zgodnie z zawartą umową termin realizacji zadania upływa w listopadzie 2023 r. 

Trasa N-S: Do użytku oddano już trzy odcinki 

Przypomnijmy, że do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Trasa N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem

Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. W grudniu ubiegłego roku informowaliśmy na łamach portalu, że Ruda Śląska otrzymała 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przedłużenie trasy N-S w kierunku północnym. Planowany odcinek trasy ma mieć długość 5 kilometrów. Zgodnie z projektem zbudowane zostaną tam dwie dwupasmowe jezdnie, które zostaną rozdzielone pasem zieleni. Powstaną też cztery ronda, droga rowerowa oraz ciągi pieszych. 

Autor / Źródło
Karolina Bauszek-Żurek / fot. Jacek Knapik

Komentarze (24) DODAJ

stasiek
Fajne tyle lat robić 4 km drogi. Ktoś z miasta fajnie kasuje razem z drogopolem. Dziwne 5 przetargów i zawsze drogopol. Super droga zbudowana na utexie napewno posłuży kilka lat, a później remonty i znowu kasa z miasta
stasiek napisał/a:
zibi
Zawsze znajdzie się malkontent
zibi napisał/a:
driver
Ciekawe czy ktoś z UM myśli o Halembie. W godzinach szczytu dramat. Jak skończą ostatni odcinek to Halemba będzie nazywać się Poczekalnia
driver napisał/a:
kpina + ironia / szydera
Jakby ktokolwiek pomyślał przed rozkopaniem JEDYNEJ DROGI WJAZDOWEJ I WYJAZDOWEJ na i z osiedla, to miałbyś udostępnioną Morską dla ruchu i zrobiony łącznik pomiędzy rogiem Grabowej/Modrzewiowej, a Zamenhofa - za szkołą 27. Ale po co? Co kogo obchodzą mieszkańcy, poza czasem kampanii wyborczej? Niech sobie stoją w korkach i dziękują, że w ogóle mogą przejechać... Skoro p. Mejer nie zrobił nic, będąc na stołku, to teraz tym bardziej każdy ma na Halembę wywalone...
kpina + ironia / szydera napisał/a:
dolomit
Ciekawe kiedy szkody górnicze przywrócą Bielszowicką do stanu pierwotnego.
dolomit napisał/a:
ja
Zanim go zbudują to my już będziemy jeździć ale wózkiem inwalidzkim
ja napisał/a:
mati
10 lat budować 5 kilometrów drogi takie rzeczy to tylko w Polsce a najgorsze że wszyscy się tym zachwycają
mati napisał/a:
trevor
Takie rzeczy tylko w rudzie śląskiej.
trevor napisał/a:
mieszkaniec rudy
Oj,Mati,Mati! Piszesz takie brednie ,że czytając te twoje wypociny robi się niedobrze!!!! Ale widocznie tylko to potrafisz robić najlepiej!!!!!
mieszkaniec rudy napisał/a:
elo
To wypad do Azji, może tam będzie szybciej mule.
elo napisał/a:
mati
Mół to ty widać że konfident z ciebie:)miłego dnia
mati napisał/a:
elo
Milcz nieudaczniku życiowy.
elo napisał/a:
alojz
Akurat nie masz racji. W Chinach taki odcinek buduje się znacznie krócej.
alojz napisał/a:
error
Ten odcinek powinien być ostatni. Dalsza budowa na północ jest nieuzasadniona ekonomicznie i z punktu zarządzania środowiskowego.
error napisał/a:
mieszkanka
A gdzie popłynie woda opadowa z ul. Bielszowickiej i sztucznego nasypu? Wydaje się, że na ul. 1 Maja, Żwirki i Wigury oraz domy mieszkalne. Spływ wody na ul. 1 Maja może spowodować wypadki drogowe oraz zagrzybienie mieszkań. Ten sztuczny nasyp wygląda jakby miernik pomylił się z wysokością o 5-10 metrów.
mieszkanka napisał/a:
rudzielec
Zanim coś napiszesz przeczytaj uważnie. W tekście jest informacja, że budowane są "zbiorniki retencyjne dla kanalizacji deszczowej". Jeżeli nie wiesz co to znaczy to się dowiedz, w dzisiejszych czasach to bardzo proste.
rudzielec napisał/a:
olo
To chyba oczywiste, że deszczówka będzie odprowadzana do pobliskiego Potoku Bielszowickiego.
olo napisał/a:
bodzio
Wspaniałą inwestycja ale wydaję mi się że lepiej zdjęcia z np.drona oddawały by obecny stan prac.Proszę pomyślcie o tym...Pozdrawiam.
bodzio napisał/a:
diobol
A bypass dalej nieczynny, a pisali już w sierpniu, wrześniu haha
diobol napisał/a:
byk
2 miesiące poślizgu byle końcu jest zobaczymy byle nie jak A1 Pyrzowice -Częstochowa
byk napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe