Trendy w e-commerce, które zmieniają sposób, w jaki kupujemy
Rok 2025 już nadszedł, a rynek cyfrowy, ukształtowany przez zmieniające się zachowania konsumentów, postęp technologiczny i globalną dynamikę rynku, będzie przechodził poważne zmiany. Sprzedawcy detaliczni i marki,które chcą pozostać konkurencyjne, będą musiały dostosować się do nowych trendów, które obiecują zmianę sposobu, w jaki robimy zakupy online.
Przyjrzyjmy się trendom w handlu elektronicznym, które zmieniły sposób, w jaki robimy zakupy.
Zakup dóbr cyfrowych
Kiedy dokonujemy zakupu, oczekujemy, że dana rzecz będzie miała właściwości fizyczne. Jednak dziś coraz więcej osób decyduje się na zakup analogów cyfrowych, a nawet cyfrowych prezentów. Dziś nie stanowi problemu zakupienie doładowań do telefonów komórkowych czy serwisów streamingowych. lub kup voucher do salonu masażu
To doskonały pomysł na prezent, a jednocześnie wygodny sposób na szybkie zakupy lub uzupełnienie zapasów. Bony stały się świetną alternatywą na prezent, jeśli nie wiesz co podarować lub nie chcesz dawać banalnych pieniędzy w kopercie. Obecnie karty podarunkowe online stanowią świetny pomysł na prezent, biorąc pod uwagę fakt, że można je kupić online – wystarczy wybrać rodzaj sklepu lub usługi np. zabieg kosmetyczny, której potrzebujesz. Istnieją również uniwersalne karty podarunkowe. Kupowanie dóbr cyfrowych i obligacji jest popularnym trendem, który jeszcze długo się utrzyma.
Sztuczna inteligencja i personalizacja na dużą skalę
Personalizacja oparta na sztucznej inteligencji nie jest już luksusem – staje się oczekiwaniem. Obecnie handel elektroniczny charakteryzuje się głębszą integracją sztucznej inteligencji, aby dostarczać spersonalizowane doświadczenia na dużą skalę. Algorytmy AI analizują już zachowania użytkowników, ich preferencje i historię zakupów, aby oferować dostosowane rekomendacje, dynamiczne ceny i spersonalizowane treści.
Trend ten wykracza poza samo wyświetlanie rekomendowanych produktów. Sztuczna inteligencja usprawni wyszukiwanie produktów, zoptymalizuje nawigację i będzie przewidywać potrzeby klientów dzięki analityce predykcyjnej. Na przykład wirtualni asystenci zakupów wykorzystujący technologię przetwarzania języka naturalnego (NLP) przeprowadzają użytkowników przez proces zakupów, prowadząc konwersacje przypominające interakcje z ludźmi. Oto cztery główne obszary, w których sztuczna inteligencja nam pomaga:
Indywidualne podejście. Analizując zachowania zakupowe, sztuczna inteligencja oferuje spersonalizowane opcje produktów, zwiększając prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Na podstawie historii zakupów i recenzji sztuczna inteligencja tworzy oferty specjalne dla każdegoklienta. Tworzy to poczucie osobistej uwagi i wzmacnia więź między klientem a marką;
Optymalizacja logistyki. Sztuczna inteligencja może optymalizować trasy dostaw i łańcuchy dostaw, dostarczać aktualne informacje i gwarantowaćprzejrzystość procesu dostawy (klient może zobaczyć, gdzie znajduje się jego zamówienie);
Inteligentni asystenci. Współcześni asystenci AI komunikują się naturalnie i swobodnie, jak prawdziwi konsultanci. Nie tylko odpowiadająna pytania, ale także aktywnie pomagają w wyborze produktów, biorąc pod uwagę kontekst rozmowy;
Poprawa jakości usług. Sztuczna inteligencja przetwarza zapytania klientów szybko i sprawnie, zapewniając dokładne odpowiedzi i rozwiązując problemy bez długiego oczekiwania i kolejek.
Usługi subskrypcyjne
Modele e-commerce oparte na subskrypcji stają się nowym trendem w handlu elektronicznym, w którym konsumenci umawiają się na regularne dostawy towarów, takich jak żywność, artykuły konsumpcyjne, kosmetyki i ubrania. Technologia subskrypcji dla sklepów internetowych pozwala przedsiębiorstwom regularnie oferować produkty lub usługi, zapewniając stały strumień przychodów i budując lojalność klientów. Dzięki temu klienci nie muszą się martwić, że nie zamówią produktu na czas lub nie zapłacą za usługę, ponieważ wszystko dzieje się automatycznie.
Zakupy głosowe
Wyszukiwanie głosowe to jeden z najnowszych trendów w handlu elektronicznym.Umożliwia on szybszą interakcję z klientami i kierowanie ich do pożądanych wyników. Według najnowszych statystyk, zakupy głosowe wzrosły o 400% w 2024 roku. Zakupy głosowe to wyjątkowy rodzaj pracy z grupą docelową. Może zmniejszyć obciążenie centrów obsługi telefonicznej, ułatwić zbieranie i aktualizowanie danych osobowych, zwiększyć średnią wartość rachunku poprzez przypominanie o powiązanych produktach, a także zwiększyć lojalność i zaangażowanie użytkowników. Dla kupujących jest to okazja, aby zaspokoić bieżące potrzeby związane z wyszukiwaniem i zaoszczędzić czas poświęcany na zakupy online.
Rozszerzona rzeczywistość
Rzeczywistość rozszerzona (AR) wnosi zupełnie nowy impuls do trendów zakupów online. Pomaga zwizualizować sobie produkty i przezwyciężyć dyskomfort związany z dokonywaniem wyboru. Według Google 66% użytkowników chciałoby wykorzystywać rzeczywistość rozszerzoną do dokonywania zakupów online. Dla sprzedawców detalicznych i marek rzeczywistość rozszerzona jest dość skomplikowanym i kosztownym rozwiązaniem. Na krótką metę to się nie opłaca.
Jednak w dłuższej perspektywie wygrywa ta marka, która stworzy wyjątkowe i przyjazne użytkownikowi doświadczenie na stronie. Jednym z pionierów wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości jest IKEA. Jej aplikacja Place pozwala zobaczyć, jak meble z katalogu prezentują się w Twoim wnętrzu.
Reklama dźwiękowa
Podczas gdy radio powoli zanika, podcasting zyskuje na popularności. Usługi przesyłania strumieniowego, zwłaszcza podcasty, udowodniły, że potrafią nawiązać o wiele bliższą więź z odbiorcami niż jakakolwiek inna forma mediów. Podcasty są tak popularne, ponieważ są dyskretne, a jednocześnie wszechobecne. Towarzyszą Ci podczas biegania, prowadzenia samochodu lub uprawiania sportu.
Usługa przesyłania strumieniowego Spotify niedawno uruchomiła platformę reklamową o nazwie Spotify Ads Studio, umożliwiającą firmom łatwe osadzanie swoich przekazów audio w eterze. Format podcastu zyskuje coraz większą popularność w Polsce i wiele firm zaczyna wykorzystywać ten kanał do umieszczania reklam audio.
Różnorodne opcje płatności
Rozszerzanie opcji płatności poza tradycyjne karty kredytowe staje się normą w sprzedaży internetowej. Nowe metody płatności takie jak kryptowaluty, płatności w akcjach i inne alternatywne metody płatności zyskują coraz większą popularność. Ten trend w handlu elektronicznym wynika z potrzeby uwzględnienia zróżnicowanych preferencji klientów i zapewnienia im płynnego procesu realizacji transakcji.
Podsumowując
Branża handlu elektronicznego rozwija się w szybkim tempie dzięki postępowi technologicznemu i zmieniającym się oczekiwaniom klientów. Aby utrzymać się na pozycji konkurencyjnej, firmy nieustannie wprowadzają nowe technologie, które mają bezpośredni wpływ na sposób, w jaki robimy zakupy. Dzięki rozwojowi technologii zakupy staną się jeszcze wygodniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie, a w sprzedaży mogą znaleźć się zupełnie inne rodzaje towarów
Dodaj komentarz