Rusza rozbudowa trasy N-S dalej w kierunku północnym. Dziś została podpisana umowa
Dodano:
Czas czytania: 6 min.

Rusza rozbudowa trasy N-S dalej w kierunku północnym. Dziś została podpisana umowa

Rusza rozbudowa trasy N-S dalej w kierunku północnym. Dziś została podpisana umowa na wykonanie pierwszego odcinka tej drogi od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej. 

Ruda Śląska: N-S-ką na północ!

Oprócz budowy 600 m odcinka trasy zakres inwestycji obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku 400 m. W ramach inwestycji wybudowana ma zostać także kanalizacja, chodniki, ścieżka rowerowa oraz oświetlenie. 

- Prowadzona od kilku lat budowa trasy N-S i docelowe połączenie nią Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4 to kluczowe przedsięwzięcie drogowe w mieście - podkreśla prezydent Michał Pierończyk. - Mieszkańcy północnych dzielnic, tj. Rudy, Orzegowa i Goduli codziennie odczuwają skutki wzmożonego ruchu od strony Bytomia w kierunku DTS. Przedłużenie trasy na północ pozwoli na rozwiązanie tych problemów, dodatkowo to także szansa na otwarcie kolejnych terenów inwestycyjnych - dodaje.

Docelowy projekt trasy N-S od DTS do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: 

  • od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, 
  • od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, 
  • od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej 
  • i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. 

Umowa, którą właśnie podpisało miasto z firmą Drogopol, dotyczy pierwszego odcinka. Inwestycja możliwa jest dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).

- Wspieramy takie inwestycje nie tylko w Rudzie Śląskiej, ale w całej Polsce. To już kolejne wsparcie jeśli chodzi o budowę trasy N-S. Dlaczego to robimy? To droga ponadlokalna, która będzie służyła nie tylko mieszkańcom Rudy Śląskiej, ale też ościennych miast i wszystkim osobom przejeżdżającym przez Rudę Śląską. Będzie służyła także tranzytowi i rozwojowi biznesu, transportu. Mamy pełną świadomość, że gminy same po prostu w swoich budżetach nie udźwignął takich inwestycji, stąd nasze zaangażowanie czy to w program budowy obwodnic czy to program budowy strategicznych dróg miejskich - mówił Marek Wesoły, Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Czas realizacji inwestycji to 20 miesięcy od chwili podpisania umowy. Trzeba jednak założyć, że w okresie zimowym, tj. od 15 grudnia do 15 marca, wykonawca nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych.

Budowa kolejnego etapu trasy N-S w kierunku południowym

Przypomnijmy, że od prawie dwóch lat trwa budowa kolejnego etapu trasy N-S w kierunku południowym. Obejmuje ona odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora.

Na ukończeniu jest budowa sieci kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikami retencyjnymi, a także budowa oświetlenia ulicznego. Ponadto przebudowano już sieci uzbrojenia podziemnego branży teletechnicznej, sanitarnej i elektroenergetycznej. Bezpośrednio na trasie N-S zakończono roboty w zakresie budowy obiektów inżynierskich oraz nasypów drogowych, wykonano także część nawierzchni z masy asfaltowej.

Obecnie trwają prace wykończeniowe związane budową przepustu w ciągu ulicy 1 Maja nad Potokiem Bielszowickim. Prowadzone są także roboty związane z budową ronda na skrzyżowaniu ulic 1 Maja i Bielszowickiej, a także przebudową ulicy 1 Maja. Na trasie głównej N-S trwają roboty związane z budową ekranów akustycznych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, oznakowania poziomego oraz prace wykończeniowe ścieżki rowerowej i chodników.

Po zakończeniu prac związanych z budową przepustu w ciągu ulicy 1 Maja nad Potokiem Bielszowickim i uzyskaniu decyzji zezwalającej na użytkowanie obiektu konieczne będzie jeszcze rozebranie obiektu tymczasowego oraz bypassu, po którym obecnie odbywa się objazd ulicy 1 Maja. Tutaj kierowcy nadal muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu drogowym, spowodowanymi zwężeniem jezdni ul. 1 Maja. Czasowe zmiany organizacji ruchu będą występować na tym odcinku do momentu ukończenia zadania, czyli do listopada 2023 roku.

Do tej pory powstały już trzy odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Autor / Źródło
Karolina Bauszek-Żurek / UM Ruda Śląska

Komentarze (30) DODAJ

hahaha
Hmm, a DTŚ ? A A4 ? Pewnie były od II wojny światowej :)
hahaha napisał/a:
kpina + ironia / szydera
Nie: ten kraj jest nienormalny, bo dokładnie tam, gdzie była sesja foto, od kilkunastu chyba lat jest oznakowanie docelowe, czyli... przyznające pierwszeństwo drodze, której nie ma i chyba wszyscy - łącznie ze mną - je olewali. Że też tam gliniarze nie polowali, to się dziwię,,,
kpina + ironia / szydera napisał/a:
n4u
Ja bym się tego wykonawcy tak nie czepiał, ma sprzęt pod ręką to robi taniej, a że robi taniej to wygrywa przetargi. Inny musi przerzucić kilkaset tysięcy ton samego sprzętu na wielką odległość więc nigdy nie da ci ceny na poziomie lokalnej firmy. A konsorcjum małych firm wymagałoby obecności zarządzającego co samo z siebie jest kosztem, do tego kredyt na materiały itd. Do dużych inwestycji trzeba mieć duży kapitał, kupę sprzętu i pracowników. Do tego z góry nie płacą więc kto inny by to miał wygrać ?
n4u napisał/a:
n4u
przecież robią, przejdź sie i zobacz
n4u napisał/a:
mount
Połączenie z magazynową to jeszcze nic. Problem się zacznie dalej gdy będzie trzeba cały lasek wykarczować aby pociągnąć nitkę na Orzegów. Wtedy Norwida czy Nałkowska stanie się już kompletnie nie do mieszkania bo do nieprzyjemnych zapachów z kokotka dojdzie jeszcze ruch uliczny. Z resztą zanim to zrobią to pewnie minie z 20-30 lat a Ruda Śląska już będzie miała nie 130 tys ludzi, a 80-90 tys.
mount napisał/a:
ws
kiedy ulica drogopolska?
ws napisał/a:
wyborca
Dobra informacja, choć niby Prezydent inny a wykonawca ten sam, oj
wyborca napisał/a:
szczytzenady
Brawo PiS! Brawo!!!
szczytzenady napisał/a:
boluś
Niy wim czy poszło ' powtórza ! PIYŃć PINKwinów szuszy ZĄBKI ! Dwóch trzymie łapki " trzech ZACIYRO ! Suszymy ząbki Panowie' Suszymy ząbki ! PINKwiny z RUDY !
boluś napisał/a:
ja
Dziekujemy za droge pod oknami, juz przez dpd spac sie nie da…
ja napisał/a:
ziga z wirku
A co z dzikami i innymi zwierzakami ktore tam mieszkają?Nadal bedziecie twierdzić że to dokarmianie ściąga je na odiedla pod bloki?
ziga z wirku napisał/a:
uczciwy komuch pisowski
Wesoły jest od górnictwa, więc co on tam robi? Czyżby kopalnie nie miały problemów i z braku zajęć robis obie kampanię wyborczą do Sejmy, nie za swoje a za publiczne pieniądze? Dziwny z niego "katolik".
uczciwy komuch pisowski napisał/a:
zybald
A kiedy na kierunku południowym ta trasa dotrze do autostrady A4 ? A jeśli nie to po jakiego grzyba ta trasa skoro nie będzie bezkolizyjnego przejazdu z koleją ?
zybald napisał/a:
jaruś
A przecież N-S na kierunku południowym miała być do połączenia z autostradą A4 i bezkolizyjnym przejazdem nad czy pod torami kolejowymi .
jaruś napisał/a:
alojz
Kibicujemy tej inwestycji choć ciągnie się już kilkanaście lat. Coś jeszcze trzeba wymyślić z Halembą.
alojz napisał/a:
ciekawy
Dajcie jakąś mapę, jak to ma wyglądać.
ciekawy napisał/a:
zapis
Tyle dróg na terenie naszego miasta ile powstało za rządu Pisu na który tak wielu z was nalatuje nie wybudowano przez poprzednie kilkadziesiąt lat.
zapis napisał/a:
boluś
ĆWOKoza w tym Mieście mo sie jak widać BARDZO DOBRZE !
boluś napisał/a:
robotnik
Na niespełna 3,5 km drogi potrzebowali 10 lat... Czy ten kraj jest normalny? W cywilizowanym kraju to się w ciągu 2 lat robi.
robotnik napisał/a:
ja
Do robotnika. Nie wprowadzaj ludzi w błąd.Zatrudnij się przy budowie tych dróg i wykaż się.
ja napisał/a:
ddd
I po co bylo budowac taka szeroka Wolnosci ludzia pod oknami na Karmanskim?! N-S wciagnie ponad polowe ruchu w tym miejscu i zostanie nieporzebny pas asfaltu i betonu.
ddd napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe