Ruda będzie lepiej skomunikowana
Ruszają dwie duże inwestycje drogowe w Rudzie Śląskiej. W ostatnich dniach podpisane zostały umowy na przebudowę ulicy Piastowskiej oraz na budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Wolności, Magazynowej i Brańskiego. Oba zadania, zlokalizowane w dzielnicy Ruda, będą łącznie kosztować ponad 34 mln zł. W dalszej perspektywie miasto przebuduje również ulicę Wolności.
Te trzy zadania łączą się w plan usprawnienia układu komunikacyjnego kluczowego dla północnej części miasta – mówi prezydent Grażyna Dziedzic. – Systematycznie inwestujemy w infrastrukturę drogową, wydatki na ten cel co roku są znaczącą pozycją w budżecie miasta. Na inwestycje drogowe w 2018 roku zaplanowaliśmy prawie 79,5 mln zł – dodaje.
Ulica Piastowska prowadzi do granicy miasta z Bytomiem.
Modernizacja tej ulicy będzie kosztować prawie 27 mln zł – mówi wiceprezydent Krzysztof Mejer. – Na odcinku prawie 2 kilometrów wymieniona zostanie nawierzchnia, powstanie nowy most nad rzeką Bytomką, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i postojowe, oświetlenie LED oraz zbiorniki retencyjne. Wykonana zostanie kanalizacja deszczowa i sanitarna, przebudowana zostanie sieć wodociągowa, gazowa i teletechniczna oraz linia energetyczna, a także zlikwidowane zostanie torowisko po dawnej linii tramwajowej nr 18 – wylicza.
11 lipca zostanie przekazany plac budowy. Wykonawca na realizację zadania ma 20 miesięcy. Na część inwestycji, która dotyczy budowy nowego mostu nad Bytomką, Ruda Śląska otrzymała dofinansowanie z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z tegorocznej puli Metropolitalnego Funduszu Solidarności w kwocie 1,8 mln zł.
W centrum dzielnicy Ruda ul. Piastowska łączy się z ul. Wolności, która biegnie dalej na południe do ul. Zabrzańskiej. Na skrzyżowaniu tej ulicy z ulicami Magazynową i Brańskiego powstanie w tym roku rondo.
Dzięki tej inwestycji zwiększy się bezpieczeństwo i płynność ruchu na tym skrzyżowaniu – mówi Sławomir Drożdżał z Wydziału Dróg i Mostów UM. – Zadanie obejmuje wykonanie nawierzchni jezdni z betonu asfaltowego, chodnika i ścieżki rowerowej z kostki betonowej, zatoki autobusowej z kostki granitowej i miejsc postojowych z płyt ażurowych, budowę kanalizacji deszczowej i oświetlenia ulicznego, a także rozbiórkę nieużywanego już torowiska tramwajowego - informuje.
W ramach inwestycji wybudowane zostanie też oświetlenie drogowe ulicy Brańskiego od ronda do skrzyżowania z ulicą Narcyzów oraz doświetlenie przejścia dla pieszych przy ul. Wolności. Samo rondo będzie typu turbinowego – kierowcy wjeżdżający z ul. Magazynowej i od południowej strony z ul. Wolności przed wjazdem na rondo będą wybierali jeden z dwóch pasów ruchu zgodnie z planowanym kierunkiem wyjazdu. Koszt zadania to ponad 7,8 mln zł. Plac budowy dla tej inwestycji został przekazany dziś, a rondo ma powstać do końca listopada br.
Trwa również opracowywanie dokumentacji projektowej kompleksowej przebudowy ulicy Wolności. To droga powiatowa o długości 1,7 km, pełniąca ważną rolę w układzie drogowym miasta jako łącznik centrum dzielnicy Ruda z drogami wojewódzkimi nr 925 i 902 (Drogowa Trasa Średnicowa). Do 14 lutego 2015 r. w ciągu ulicy Wolności przebiegała jednotorowa linia tramwajowa, obecnie wzdłuż ulicy przebiegają jedynie linie autobusowe. Rozpoczęcie przebudowy planowane jest na lata następne.
W budżecie Rudy Śląskiej na 2018 rok na inwestycje zarezerwowano ponad 157,5 mln zł, w tym prawie 79,5 mln zł na zadania drogowe. Najważniejsze wydatki w tym zakresie związane są z dalszą budową trasy N-S - ponad 41 mln zł.
Komentarze (24) DODAJ
To samo się tyczy skrzyżowania Bukowej z 1go Maja obok Biedronki i Tesco - tam kiedyś dojdzie do tragedii bo codziennie dochodzi tam do kolizyjnych sytuacji. Trzeba w tym miejscu zmienić organizacje sygnalizacji świetlnej również na bezkolizyjną.
W Miejskim Zarządzie Dróg powinni pracować fachowcy, którzy posiadają odpowiednie kompetencje do projektowania dróg rowerowych. Jeśli ich nie mają, to od czego jest fachowa literatura oraz organizowane od czasu do czasu przez niezależne instytucje szkolenia dotyczące projektowania dróg rowerowych??
W Europie Zachodniej tylko w ściśle określonych przypadkach buduje się drogi rowerowe z kostki betonowej. Wieloletnie doświadczenia państw europejskich w projektowaniu i budowaniu dróg rowerowych jednoznacznie dowiodły, że ścieżki dla rowerów winny być budowane przede wszystkim z asfaltu.
Więcej:
http://rowerowytorun.com.pl/art/39/rowerowy-torun-nie-dla-kostki-betonowej-na-sciezkach-rowerowych.html
Co zaś tyczy się inteligencji, to sam określiłeś swój poziom czepiając się mojego nicku.