Jak usprawnić ruch na kochłowickim rynku? Miasto zdecydowało
Dodano:
Czas czytania: 5 min.

Jak usprawnić ruch na kochłowickim rynku? Miasto zdecydowało

W godzinach szczytu przejazd przez kochłowicki rynek nie należy do najprzyjemniejszych ze względu na tworzące się korki. Aby udrożnić ruch i wyraźniej zasygnalizować kierowcom, jak poruszać się po rynku, miejscu radni zaproponowali kilka rozwiązań. 

Montaż separatorów

Do tematu udrożnienia ruchu na kochłowickim rynku powrócił radny Rafał Wypior. W złożonej interpelacji zaproponował montaż separatorów, elastycznych słupków bądź tablic uchylnych na wjazdach na rynek. 

- Takie działanie znacząco poprawi płynność ruchu na kochłowickim rynku, zwłaszcza w godzinach największego natężenia, kiedy tradycyjne oznakowanie poziome nie przynosi oczekiwanych rezultatów – czytamy w interpelacji.

Podobna propozycja pojawiła się z inicjatywy radnego 3 lata temu – wówczas wnioskował o zastosowanie separatorów na kluczowych skrzyżowaniach, aby zwiększyć płynność ruchu dla kierowców wjeżdżających z ulic Tunkla, Wyzwolenia i Piłsudskiego. Pomysł odrzucono, uzasadniając, że wprowadzenie separatorów będzie problematyczne dla autobusów komunikacji miejskiej. 

Zdaniem radnego, zastosowanie separatorów, elastycznych słupków bądź tablic uchylnych pozwoliłaby kierowcom bez większych problemów włączać się do ruchu, co zmniejszyłoby ilość korków. 

Wyraźne oznakowanie poziome

Ze swoją propozycją udrożnienia kochłowickiego rynku wyszła również radna Ewa Chmielewska. Radna zaproponowała, aby na wjazdach na rynek wymalować wyraźne ciągłe linie, a także, aby uwidocznić je na przykład za pomocą odblaskowych elementów lub wbudowanego oświetlenia.

 - Obecnie w tych miejscach [zaznaczonych na mapie – przyp. red.] na wjeździe na rynek powstają korki, które m.in. spowodowane są tym, że kierowcy nie mają wiedzy, że mogą wjechać równocześnie z pojazdem korzystającym z drugiego pasa, czekają, aż zwolni się drugi pas. A to sztucznie hamuje ruch na tym obszarze – czytamy w złożonej przez radną interpelacji. 

Obie interpelacje, złożone przez radną i radnego, trafiły do urzędu na początku lutego.

Co zdecydowało miasto?

Władze miasta przeanalizowały obie złożone przez radnych interpelacje. Podobnie jak 3 lata temu, odrzucono ideę zamontowania na rynku separatorów. 

- Uzupełnienie istniejącego oznakowania o separatory nie przyniesie pożądanego efektu, z powodu ograniczonej szerokości jezdni w rejonie skrzyżowań. Będzie to jedynie skutkowało cyklicznym niszczeniem tych elementów. Optymalnym rozwiązaniem byłaby kompleksowa inwestycja, związana z przebudową infrastruktury drogowej – czytamy w odpowiedzi na interpelację złożoną przez radnego Rafała Wypiora.

W odpowiedzi wiceprezydent Jacek Morek podkreśla, że w miejscach jednoczesnego wjazdu dwoma pasami ruchu, oznakowanie poziome w postaci linii ciągłej wskazuje bezpieczny tor jazdy. W związku z tym władze miasta podjęły decyzję o wymalowaniu na nowo linii ciągłych, gdy warunki atmosferyczne będą sprzyjające. Odrzucono również propozycję radnej dotyczącą zastosowania elementów odblaskowych na oznakowaniu poziomym. 

- Ze względu na duże natężenie ruchu w omawianym rejonie, w tym pojazdów ciężarowych, ewentualne zastosowanie elementów odblaskowych nie sprawdziłoby się, ponieważ uległyby one szybkiemu zniszczeniu – odpowiada wiceprezydent Jacek Morek.

Autor / Źródło
Magdalena Świerczek / FB Ewa Chmielewska, FB Rafał Wypior, BIP Ruda Śląska

Komentarze (25) DODAJ

grzegorz
Przerobić rynek na prawdziwe rondo! Zasady jasne i proste.
grzegorz napisał/a:
nela
w Kochłowicach czyli w dzielnicy RŚ nie ma ronda i nie ma rynku, wczesniej tu była wieś, jeszcze kilka lat temu czuć było obornik na przeciwko stacji paliw, do dziś są gospodarstwa rolne.Trzeba zastosować prawo kto pierwszy ten lepszy na drodze, nie ma co czekać az ktos łaskawie przepusci.Tu nie Warszawa nie ma co liczyć na kulture jazdy innych.Jadąc z Wyzwolenia w prawo jedz do końca ciagłej linii, popatrz w lusterko i zmieniaj pas w lewo, proste tylko trzeba pomyśleć
nela napisał/a:
ja
Problem w tym, że jadąc przykładowo od ulicy Radoszowskiej jest znak, że pierwszeństwo mają auta jadące już po rondzie. Większość z nich skręca na ul Tunkla więc należy im umożliwić wjazd, a co za tym idzie ich przepuścić. Jeśli wjedzie się prawym pasem na to rondo, a kierującypojazdem będzie skręcał na pas ruchu skręcający na ul Tunkla to łatwo o stłuczkę, a wina będzie wjeżdżającego, bo nie ustąpił pierwszeństwa. Stąd dużo osób czeka, aż wszyscy przejadą.
ja napisał/a:
grzegorz
Problem w tym , że to nie jest rondo. Na rondzie nie było by problemu.
grzegorz napisał/a:
mieszkanka
I jaki w tym problem? Korki są przez [...]i, którzy nie znają znaków i wjeżdżają nie patrząc się na nic i nikogo, a potem mają pretensje o trąbienie. Takie wjeżdżanie tam przed maskę blokuje cały ruch.
mieszkanka napisał/a:
kpina + ironia / szydera
Problem polega na tym, że kierowcy nie mają wiedzy, że mogą wjechać równocześnie z pojazdem korzystającym z drugiego (wewnętrznego) pasa, czekają, aż zwolni się drugi pas. ALE: na wjazdach owszem - są po dwa pasy, ale przed wjazdami od strony Tunkla, Wyzwolenia i Oświęcimska (od strony Kłodnicy) ktoś nie wiadomo, po co, ustawił znaki A-7. Na co, skoro wjeżdżam swoim pasem, który jest oddzielony linią ciągłą od drugiego pasa. Linia ciągła się kończy - zmiana pasa następuje na zwykłych warunkach, czyli ustępuję pierwszeństwa pojazdowi na pasie, na który chcę wjechać i po temacie. Lecz absurdów drogowych jest więcej w Kochłowicach: na Opolskiej 4, na osiedlowej dróżce szerokości może w porywach 3 metry, ktoś wymalował... podwójną ciągłą w taki sposób, że legalnie przejechać nie można i trzeba na tą zmarnowaną farbę najeżdżać... :-) Ale na pocieszenie można dodać tylko tyle, że takie the bill izmy drogowe są też w Katowicach: zjazd z A4 w stronę Mikołowa - ta sama sytuacja: jadę swoim pasem i mijam znak A-7... i co mi daje ta informacja? W jakiej odległości od znaku mam jeszcze ustępować pierwszeństwa? 20, 50 a może 100 metrów? A jeszcze lepszy absurd drogowy jest w drugą stronę na A4: ostatni zjazd w prawo na centrum miasta i na Mikołów. Więc niewiedza kierujących to jedno, ale oznakowanie z doopy wzięte, to druga strona medalu.
kpina + ironia / szydera napisał/a:
piotr
Przed wyborami się obudzili. Problem w tym że całą kadencję nic nie robili a jak coś wymyślę to jeden wielki Bubel i głupota.
piotr napisał/a:
mysza
Wyburzeć cały pseudo rynek i zrobić porządne rondo. Jedyna opcja żeby usprawnić ruch w tym miejscu
mysza napisał/a:
olo
Franio przestań chlać
olo napisał/a:
piotr z piłsudskiego
Czyli KOMPLETNIE NIC się nie zmieni. Korki będą jakie były, bo miszczowie kierownicy nadal będą czekać aż będą obydwa wolne pasy. Jeśli nie zauważają dwóch pasów, to linii między nimi także. Zadowoleni będą tylko urzędnicy, że "załatwili" sprawę.
piotr z piłsudskiego napisał/a:
kaśka
Jadę od strony ul. Wyzwolenia. Co z tego, że wjadę na prawy pas, jak potem nie chcą mnie wpuścić ci, którzy jadą lewym. I tak stoję , tylko trochę dalej i tarasuję drogę tym, którzy chcą pojechać w prawo.
kaśka napisał/a:
mieszkanka
Wystarczy nauczyć się dynamicznie i bezkolizyjnie włączać się do ruchu i po problemie
mieszkanka napisał/a:
hela
Problem w tym że jak ten na którego czekasz przejedzie tą linię i w ciebie uderzy to dalej ty będziesz winny. Dlatego czekam aż dwa pasy będą wolne
hela napisał/a:
kaśka
No dokładnie! Jest znak ,,ustąp pierwszeństwa ". Niestety zdarzają się za mną znerwicowani, którym się bardzo spieszy...
kaśka napisał/a:
n4u
wystarczyłyby betonowe separqtory, bardziej trwałe, można je pomalować np na pomarańczowo
n4u napisał/a:
rudzianin
Nareszcie tyle lat czekania, żeby wbić topornym jak się mają poruszać
rudzianin napisał/a:
mieszkaniec rudy Śląskie
A gdzie ta obiecana obwodnica Kochłowic co ? Tak tylko obiecujecie w kampanii wyborczej a po wyborach nici . Byle tylko się dorwać do koryta . Macie serduszka w klapie a ludzi w d**ie . Wymyślacie same głupoty.
mieszkaniec rudy Śląskie napisał/a:
mbd
Dziś wjechalam zgodnie z przepisami i stalam jak kołek bo nie chcieli mnie wpuścić na lewy pas. I turaj jest najwiekszy problem.
mbd napisał/a:
mieszkanka
Nic nie pomoże na głupotę ludzi, można mówić, tłumaczyć czy trąbić, oni i tak nie wiedzą… Może jakby to tam stała policja zamiast naprzeciwko sądu i tam dawała mandaty za utrudnianie i spowalnianie ruchu to by się nauczyli.
mieszkanka napisał/a:
nie trąbiący- czekający
Przez każdym wjazdem na rynek stoi jaki znak? USTĄP PIERWSZEŃSTWA! Więc kto jest głupi? Ten, który ustępuje, czy ten który się pcha o jeszcze trąbi???
nie trąbiący- czekający napisał/a:
mieszkanka 2
A może raczej mandaty dla tych, którzy wjeżdżają na prawy pas, potem nie mogą się wbić na lewy, bo nikt nie chce ich wpuścić i tym samym blokują drogę tym, którzy chcą zjechać na prawo??? Właśnie dlatego rozsądny kierowca nie pcha się jak baran tylko dlatego, że ma takie prawo, tylko stoi i czeka na oba wolne pasy. Ale na głupotę ludzką nic nie pomoże, jak sama pani zauważyła. Zawsze znajdzie się jakiś trąbiący [...], który nie zważa na sytuację na drodze, bo przecież najważniejszy jest przepis...
mieszkanka 2 napisał/a:
mieszkanka
A może tak nauczycie się włączać się dynamicznie i bezkolizyjnie do ruchu? Najlepiej wszędzie widzieć problem, a nie w sobie. Jezdze tamtędy wielokrotnie i nigdy nie miałam problemu z włączeniem się. Jedynie kiedy nie wjeżdżam to gdy widzę autobus bądź ciężarowe- na logikę.
mieszkanka napisał/a:
kapitan sowa
Skoro przepis jest mało istotny, to zlikwidujmy wszystkie przepisy PoRD. Na co one komu? Jak masz zielone na skrzyżowaniu, to co robisz: stajesz przed przecznicą, bo ktoś jednak może z boku wjechać na czerwonym, czy jedziesz wg przepisów?
kapitan sowa napisał/a:
kulfon
Zaufajmy im. Oni wiedzą lepiej... rotfl
kulfon napisał/a:
kulfon
Chyba nie wiecie co to rotfl i stąd te minusy...
kulfon napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe