W najbliższą sobotę tramwaj nr 9 pojedzie tylko z Bytomia do Chebzia
Dodano:
Czas czytania: 3 min.

Co dalej z linią tramwajową nr 9? Jest odpowiedź Tramwajów Śląskich

Tramwaje Śląskie wreszcie poinformowały miasto o swoich planach względem linii tramwajowej nr 9, której przyszłość stanęła niedawno pod znakiem zapytania, a samorząd Rudy Śląskiej poddawał pod wątpliwość sens dalszego jej utrzymywania. Kiedy w 2016 roku prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic postawiła spółce Tramwaje Śląskie ultimatum, że albo będzie remont, albo wprowadzone zostaną zamiast tramwajów autobusy, doszło wreszcie do kompromisu.

Efektem owego kompromisu był przeprowadzony w 2017 roku remont torowiska na Nowym Bytomiu, jednak do gruntownego remontu nadaje się niemal cała trasa, a niektóre jej fragmenty są wręcz w katastrofalnym stanie. Jeżeli dodać do tego jeszcze pełno "mijanek", to jazda z Bytomia do Chorzowa, przez Rudę Śląską i Świętochłowice, to około 70 minut spędzone w warunkach co najmniej niekomfortowych. Trzęsący się "rollercoaster" - jak żartobliwie określają podróż "banką" niektórzy pasażerowie - nie przystaje już do dzisiejszych standardów podróżowania, tym bardziej, że przecież bilety do tanich przecież nie należą.

Będą kolejne remonty torowiska na terenie Rudy Śląskiej

Jeszcze na przełomie lutego i marca tego roku sytuacja wokół ewentualnego remontu linii tramwajowej nr 9 była bardzo niepewna. Miasto narzekało na komunikację i atmosferę współpracy z Tramwajami Śląskimi:

Niestety z przykrością należy stwierdzić, że w chwili obecnej miasto nie do końca zadowolone jest ze współpracy ze Spółką Tramwaje Śląskie, których jest akcjonariuszem. Na sytuację tę ma wpływ brak zdecydowanych działań, o których wcześniej zapewniała Spółka Tramwaje Śląskie, dotyczących niezmodernizowanych odcinków linii tramwajowej nr „9”. Chodzi tutaj o modernizację na odcinku od granicy z miastem Bytom (od tzw. Młynu Szombierskiego) w ciągu ul. Karola Goduli a następnie wzdłuż ul. Niedurnego do ul. Hutniczej – wyjaśniał wówczas Andrzej Nowak, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Ruda Śląska ds.Transportu Zbiorowego.

Wydaje się jednak, że spółka Tramwaje Śląskie wreszcie zadecydowała o przyszłości linii nr 9. W informacji nadesłanej do Urzędu Miasta spółka deklaruje remont trzykilometrowego odcinka wzdłuż ulicy Goduli, a także fragment przebiegający od Huty Pokój w stronę Chebzia.

Chociaż przetarg na ten pierwszy, biegnący przez Godulę odcinek miał być przeprowadzony jeszcze w ubiegłym miesiącu, to ze względów projektowych dokumentacja wróciła jeszcze na deski kreślarskie, co może przesunąć procedurę nawet do czerwca. Również w czerwcu planowany był przetarg na remont odcinka znajdującego się w Bytomiu, a skoro jest to jeden ciąg torów, ze względów pragmatycznych wygodniej będzie, jeżeli oba remonty zrealizuje jeden wykonawca - można się zatem spodziewać jednego przetargu na oba odcinki. 

Niestety w planach nie zostały wciąż uwzględnione remonty torowiska od Wirku w stronę Bykowiny i dalej, w kierunku Świętochłowic - władze miasta deklarują dalsze negocjacje na ten temat z Tramwajami Śląskimi.

Autor
Wojciech Kocjan

Komentarze (43) DODAJ

steleb
Leni ma racje Tramwaje Slaskie w swoich przetargach stawiaja wykonawcom warunki kompetencji,a Oni sami nie maja zielonego pojecia o funkcjonowaniu komunikacji szynowej w XXI wieku.Przyjeli przetarg ktory zaklada jeden Tor na Pawle w Chebziu,zabezpieczony sygnalizacja reczna przez przejazd pod wiaduktem kolejowym w kierunku petli na Chebziu.Jakby nie szlo wybudowac drugiego toru do wylotu ulicy Asfaltowej i potem jednym torem dalej do petli ,ktory bylby zabezpieczony sygnalizacja slizgowa albo przekaznikowa . Miejsca tam jest dosyc na budowe drugiego toru.Szkoda slow. Tych „ piekarzy“w Zarzadzie Tramwaji Slaskich nalezaloby wywiezc na taczkach z ulicy Inwalidzkiej w Chorzowie.DARMOZJADY starej daty.
steleb napisał/a:
steleb
Leni ma racje Tramwaje Slaskie w swoich przetargach stawiaja wykonawcom warunki kompetencji,a Oni sami nie maja zielonego pojecia o funkcjonowaniu komunikacji szynowej w XXI wieku.Przyjeli przetarg ktory zaklada jeden Tor na Pawle w Chebziu,zabezpieczony sygnalizacja reczna przez przejazd pod wiaduktem kolejowym w kierunku petli na Chebziu.Jakby nie szlo wybudowac drugiego toru do wylotu ulicy Asfaltowej i potem jednym torem dalej do petli ,ktory bylby zabezpieczony sygnalizacja slizgowa albo przekaznikowa . Miejsca tam jest dosyc na budowe drugiego toru.Szkoda slow. Tych „ piekarzy“w Zarzadzie Tramwaji Slaskich nalezaloby wywiezc na taczkach z ulicy Inwalidzkiej w Chorzowie.DARMOZJADY starej daty.
steleb napisał/a:
też rozwiązanie
Będzie jeździł metrobus nr 9.
też rozwiązanie napisał/a:
rudziol
Kiedy te tory po 18 zlikwidują to woła o pomstę jak tak można normalny [...] na drodze banki nie ma a tor został chyba na pamiątkę po niej.
rudziol napisał/a:
teresa
Powietrzny tramwaj – tanie rozwiązanie komunikacyjneNazywają go powietrznym tramwajem, podniebnym pociągiem, wiszącą lub podwieszaną kolejką. Tylko w kilku miastach na świecie kursuje jako element komunikacji miejskiej. Najdłuższa linia powietrznego tramwaju kursuje w mieście Wuppertal w niemieckiej Nadrenii Północnej Westfalii. Ma 13,3 km i 20 stacji, do których pasażerowie muszą wejść po schodach. Codziennie przewozi ponad 80 tys. osób.
teresa napisał/a:
tramwajarz
Grażyna Dziedzic, to osoba, która nadaję się do spółki z włodarzami: Henrykiem Brzyszczem-Konstantynów Łódzki, Jackiem Sochą- Ozorków, Przemysławem Staniszewskim - Zgierz, Markiem Koplem - były prezydent Chorzowa i Zbigniewem Frankiewiczem - Gliwice. Te osoby doprowadziły do upadków i zamknięcia linii tramwajowych w województwie łódzkim, a w naszym województwie to likwidacji tramwaju linii 12, o Frankiewieczu to nawet nie ma co się produkować, bo ta osoba nadaje się tylko do wariatkowa. Ona sama doprowadziła do likwidacji linii tramwajowej numer 18, a gdyby nie Tramwaje Śląskie, skończyłoby się tak jak z linią 43B w województwie łódzkim, która ze względu na ,,zły stan techniczny" została skazana na zawieszenie. Takie osoby, nie powinny w ogóle sprawować władzy na stanowisku burmistrza, prezydenta czy wójta.
tramwajarz napisał/a:
"18" wróć!
To jest najbardziej sensowny komentarz, jaki przeczytałem na tym portalu do tej pory...
"18" wróć! napisał/a:
"18" wróć!
To jest najbardziej sensowny komentarz, jaki przeczytałem na tym portalu do tej pory...
"18" wróć! napisał/a:
fafik
Cóż za głupia informacja - podróż z Chorzowa do Bytomia... Nikt zdrowy na umyśle nie pokonuje tej trasy 9-ką. Ona jest idealna na krótkie skoki. Np z Bykowiny do Chorzowa albo z NB do Godule. Nikt tez od niej nie wymaga prędkości pendolino. To co jest zupełnie wystarcza. Zlikwidować tramwaj i w miejsce jego dać kolejny autobus może w sytuacji jaka mamy z zanieczyszczeniem tylko kompletny półgłówek. 9-ka jest pięknym symbolem paru miast i trzeba ją chronić i modernizować no a mijanki niech zostaną jako coś ze starych czasów
fafik napisał/a:
kasia
Ja dojeżdżałam do pracy z Szombierek aż do ostatniego przystanku na rynek w Chorzowie. Przeliczając czas o 4.30 rano na autobusy które praktycznie nie jechały to był najszybszy sposób by do pracy dojechać. Te tory niestety potrzebują naprawy.
kasia napisał/a:
obserwator
Patrząc na przebudowy torowiska w Bytomiu, gdzie Katowicka właściwie przestała istnieć i sytuacja trwa już drugi rok chyba; na ślimaczącą się przebudowę torowiska na skrzyżowaniu z Siemianowicką, to zaczynam się obawiać tych modernizacji w Rudzie Śląskiej … jak rozkopią ul.Goduli i Niedurnego, to zaczną się robić korki … a jak się to skończy tak, jak w Bytomiu na Katowickiej, to będzie komunikacyjna katastrofa dla miasta ...
obserwator napisał/a:
mieszkaniec
Zależy kogo wybiorą w przetargu, pewnie NDI. Remont na Świonach miał się skończyć z końcem września ub. roku, co prawda to też wina tego, że Kostempski nie wpłacił składki do TŚ. Jak wrócili to i tak się snują jak smród po gaciach. Całe szczęście że to się już kończy.
mieszkaniec napisał/a:
gornik
Dziedzicowo razem z bandą zastępców raus na kaszuby!!!
gornik napisał/a:
popieram
Oczywiście, prawidłowo tak jak w Chorzowie i Katowicach.
popieram napisał/a:
fiona
Tak tylko proszę popatrzeć nic innego tylko Kato są remontowane bo po co inne miasta skoro tam jest centrum
fiona napisał/a:
...
Powinni wraz z remontem torów wymienić cały tabór tramwajów nr 9 na nowy.
... napisał/a:
Świstak
w latach 1899-1918. Niemcy budowali i rozwijali się tory tramwajowe na Śląsku a później Polska wszystko likwiduje i to nie dobrze i dlaczego?.?
Świstak napisał/a:
hanys
Bo gorolom się musi opłacić
hanys napisał/a:
gość
a hanysom to nie
gość napisał/a:
wiktor
Jak dojdzie do likwidacji 9 to jednocześnie zlikwidują kawał historii , po prostu pogarda dla likwidatorów.
wiktor napisał/a:
samoobrona
18- tkę też zlikwidowano.
samoobrona napisał/a:
jak w tychach
Ok. dadzą potem trolejbusy 9.
jak w tychach napisał/a:
krzysztof
Po raz kolejny władze miasta udowodniły iż co do remontów infrastruktury liczy się tylko nowy bytom np.na wirku od ronda w str. bykowiny torowisko jest o wiele w gorsze niż w rejonach wskazanych do remontu, w okresie jesienno zimowym motorniczy wysiada i sypie piaskiem na tory aby tramwaj mógł rószyć a poziom hałasu jeżdżących po wyeksploatowanych torach, starych tramwajów przekracza dopu[...]ny poziom hałasu.Może od tego zacząć tam gdzie jest największy poziom hałasu tam niech remontują torowisko
krzysztof napisał/a:
rc
To zapraszam na fragment „Pawła-Niepodległości” gdzie ograniczeni na tym lepszym torowisku obejmuje 5km/h ale co tam przecież mamy super torowisko
rc napisał/a:
ala
"rószyć" kto to napisał? Analfabeta?
ala napisał/a:
dolas
Niektórzy uznają to za gwarę.
dolas napisał/a:
znawca
Wypowiedz nie jest napisana gwarą. Jeden wyraz trudno uznać za gwarę.
znawca napisał/a:
jo
Zlikwidować 9, zlikwidować torowiska, poprawić bezpieczeństwo i usprawnić ruch na Niedurnego i Goduli, wprowadzić autobusy elektryczne w miejsce drogiej w utrzymaniu linii tramwajowej i wszyscy będą zadowoleni.
jo napisał/a:
tyle w temacie
Ale bzdura, autobus elektryczny utkwi w korku a tramwaj jedzie.
tyle w temacie napisał/a:
lele
Albo stoi na mijance
lele napisał/a:
trolejbus
Jo mo racja to jest dobre rozwiązanie.
trolejbus napisał/a:
karol
elekrtyczne ? ale chyba zabawki . Komunikacji miejskiej nie stac na autobusy elektryczne a linie tramwajowe powinny przebiegać przy ulicy a nie w ulicy - to pozwoli na szybszy przejazd i nie stanie w korkach . W taki sposób powinno się budowac infrastrukture komunikacyjną .
karol napisał/a:
kwiatowe
Wyjedz poza kraj i zobacz jak wygladaja linie tramwajowe w innych miastach czy panstwach i przeanalizuj sobie dlaczego nadal sie je buduje pomimo autobusow elektrycznych itp. Jezeli jestes inteligentny dojdziesz do podobnych wnioskow do jakich doszla wiekszosc rozwinietych miast.
kwiatowe napisał/a:
didi
Jaka ekologia? Z jakich źródeł czerpiemy energię elektryczną? W Polsce energia elektryczna nie równa się z ekologią
didi napisał/a:
xx
słowa-klucze: sprsawnośc energetyczna, niska emisja, filtry
xx napisał/a:
logiczne eko
Didi! Spójrz ile pojazdów szynowych jest napędzanych z elektrowni i jaka jest ich emisja spalin tuż pod twym nosem, a teraz porównaj z emisją spalin samochodów stojących w korku też pod twym nosem! Pomijam fakt, że tramwajem jedziesz i śmiech ogarnia Ciebie widząc tych w korku!
logiczne eko napisał/a:
padre
Poten korek cie mija jak stoisz na mijance. Dalej ci do śmiechu? hahaha
padre napisał/a:
stach
Skoro rząd tak naciska ekologię to dlaczego likwiduje się pojazdy szynowe ,żal i pogarda dla rządzących Rudą Śląską
stach napisał/a:
waldek
Umiesz czytać z zrozumieniem rządzący Miastem postraszyli likwidacją "9" bo jak do czytasz w artykule tramwaje śląskie mają to gdzieś......Jakoś katowice, chorzów są wyremontowane zagłęb się od kiedy w katowicach poruszają się słynne karliki niskopodłogowe??? A co jeździ po Rudzie!!!! To że jest to ekologia OK zgodzę się z tobą, ale jeźdzący złom i trasy jak na kolejce górskiej to już nic przyjemnego....
waldek napisał/a:
ika11
Wybraliscie PO to macie ale ludzie to jednak glupcy sa
ika11 napisał/a:
sratatata
ja ja lepsze pis - gratulacje jełopie
sratatata napisał/a:
zig
Szkoda że na durne projekty wywalają sporo kasy , czy naprawdę dla legędarnej 9 nie warto odnowić toru dla ekologicznego przewozu ludzi ,mam nadzieję że ktoś się obudzi z dobrymi chęciami.
zig napisał/a:
leni234
Ostatnio obserwujac wszystkie inwestycje w przebudowach,remontach torow tramwajowych calej sieci tramwajowej Gornego Slaska to mozna wyciagnac tylko jeden wniosek.Zadna praca nie jest do Kontakt przemyslana i wykonana zgodnie z zalozeniami.Przyklad Bytom ul.Katowicka, Chorzów ulica 3 Maja.Zarzad Tramwaji Slaskich jest N i e k o m p e t e n t n y w podejmowaniu decyzji.
leni234 napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe