Trasa N-S w kierunku północnym otwarta
Kierowcy mogą już korzystać z nowego odcinka trasy N-S – od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ul. Magazynowej. Dziś odbyło się oficjalne otwarcie tego fragmentu drogi.
Trasa N-S w kierunku północnym otwarta
Zakończyła się budowa pierwszego odcinka trasyN-S na północ – od węzła z Drogową Trasą Średnicową do ul. Magazynowej. Inwestycja ta oprócz wykonania blisko 600 m trasy obejmowała budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m. W ramach inwestycji wybudowane zostało 2,5 km kanalizacji,1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu. Powstały też nowe chodniki, ścieżka rowerowa oraz oświetlenie. Wybudowane zostały ponadto dwa zbiorniki retencyjne.
- To ważny dzień nie tylko dla kierowców – mówi prezydent Michał Pierończyk. - To ważny dzień dla przyszłości Rudy Śląskiej, gdyż otwarcie naszego najważniejszego szlaku komunikacyjnego w kierunku północnym otwiera nasze miasto na nowych przedsiębiorców i inwestorów. Tak pokazuje nam doświadczenie z otwarcia poprzednich odcinków trasy, wzdłuż której sprzedane zostały tereny i dziś mamy tam naszą małą strefę przemysłową. Bardzo dobre skomunikowanie z autostradą A-4 przyciąga do nas nowych inwestorów i nowe firmy – dodaje prezydent Michał Pierończyk.
Koszt robót budowlanych prowadzonychna odcinku od DTŚ do ul. Magazynowej wyniósł ponad 62,7 mln zł. Inwestycja była możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).
Dalszy fragment trasy N-S w kierunku północnym
Przypomnijmy, iż niedawno miasto wyłoniło wykonawcę na budowę kolejnego etapu trasy N-S w kierunku północnym. Jest to firma Eurovia Polska S.A. To ponad 2,2-kilometrowy odcinek od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Jego realizacja pozwoli w praktyce na dojazd trasą N-S do granicy z Bytomiem. Zakres planowanej inwestycji obejmuje budowę drogi od ronda na ul. Magazynowej do ulicy Piastowskiej w rejonie ulicy Na Łąkach. Całe zadanie podzielone zostało na 2 odcinki: pierwszy od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej oraz drugi od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej. Szacunkowa wartość zamówienia to ok. 143 mln zł. Co ważne na jego realizację miasto ma zapewnione finansowanie z budżetu państwa. Całość tej części trasy powinna być gotowa w 30 miesięcy od momentu rozpoczęcia robót.
Budowa tego fragmentu budzi wiele kontrowersji, głównie związanych z wycinką drzew. Łącznie pod topór trafi 4830 drzew, zgodnie z decyzją ZRID. W ramach nasadzeń zastępczych miasto posadzi 622 nowe drzewa i 7508 krzewów. Liczba nasadzeń wynika z decyzji ZRID.
Czytaj więcej:
- Masakra zieleni w dzielnicy Ruda. Trwa masowa wycinka drzew pod trasę N-S
- Pod topór pójdzie niemal 5 tys. drzew. Prezydent zabiera głos w sprawie wycinki w Rudzie
Ostatni odcinek trasy N-S na południe – od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego
Ponadto niedawno ogłoszony został przetarg na budowę ostatniego odcinka trasy N-S na południe – od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego. Ten fragment inwestycji obejmuje budowę odcinka trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego wraz z przebudową fragmentu ul. 1 Maja. Wykonawca na realizację zadania będzie miał 28 miesięcy, nie licząc okresu zimowego (od 15 grudnia do 15 marca). Na inwestycję władze Rudy Śląskiej pozyskały ponad 200 mln zł unijnego dofinansowania. Dzięki budowie tego odcinka w całości domknięte zostanie połączenie pomiędzy Drogową Trasą Średnicową a autostradą A4.
W ramach budowanego połączenia drogowego powstanie dwujezdniowa trasa łącząca istniejący węzeł przy ul. Bielszowickiej z węzłem autostradowym. Wybudowany zostanie wiadukt nad linią kolejową oraz cmentarzem w rejonie ul. 1 Maja o długości ponad 150 m. Tym samym będzie to najdłuższy tego typu obiekt na całej długości budowanej trasy N-S. W rejonie ul. Mostowej powstanie także kładka pieszo-rowerowa. Ponadto przebudowana zostanie ul. 1 Maja od przejazdu kolejowego do autostrady A4. W sąsiedztwie szkoły podstawowej i cmentarza powstanie także parking na ok. 70 samochodów osobowych.
Komentarze (21) DODAJ