Co dalej z budową ostatniego odcinka trasy N-S? Nad inwestycją zawisły czarne chmury
Dodano:
Czas czytania: 4 min.

Co dalej z budową ostatniego odcinka trasy N-S? Nad inwestycją zawisły czarne chmury

27 maja br. władze Rudy Śląskiej ogłosiły przetarg na realizację czwartego - ostatniego 1,7 km odcinka trasy N-S, który ma połączyć DTŚ z autostradą A4. Przetarg został jednak unieważniony z powodu braku środków na realizację zadania. Jaka przyszłość czeka tę inwestycję?

13 obiektów inżynierskich, w tym ponad 150 m wiadukt nad linią kolejową w Wirku, a także dwupoziomowy węzeł drogowy z ul. Bielszowicką - tak miał wyglądać ostatni odcinek trasy N-S. Szacunkowa wartość zamówienia opiewała na kwotę ok. 230 mln zł brutto. 27 maja br. władze Rudy Śląskiej ogłosiły przetarg na realizację tej inwestycji, jednak przetarg został unieważniony. Dlaczego? Jak informuje wiceprezydent Krzysztof Mejer, przetarg został unieważniony z powodu braku środków na realizację zadania.

Przetarg został unieważniony z powodu braku środków na realizacje zadania. Najtańsza oferta była droższa od zarezerwowanej kwoty o ponad 100 mln złotych - mówił Krzysztof Mejer.

W przetargu wzięły udział cztery firmy. Szacunkowa wartość zamówienia opiewała na kwotę ok. 230 mln zł brutto. Natomiast najtańsza oferta wynosiła ponad 330 mln zł.

W tej sytuacji z pomocą przyszli nam radni z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, którzy pomogli nam u Marszałka Województwa Śląskiego pozyskać dodatkowe 25 mln zł, ale to wciąż jest mało. W wyniku tych rozmów uzgodniliśmy z marszałkiem, że będziemy modyfikować to zadanie - mówił podczas spotkania z mieszkańcami Wirku i Czarnego Lasu, wiceprezydent Mejer.

Władze miasta postanowiły w tej sytuacji podzielić budowę ostatniego odcinka trasy N-S na dwie części. W pierwszej kolejności miasto będzie realizować odcinek od ulicy Kokota do ul. Bielszowickiej i dalej do ul. 1 Maja, gdzie powstanie rondo. W ramach realizacji drugiego etapu tej inwestycji, zbudowany zostanie odcinek od ul. Bielszowickiej do autostrady A4.

Postanowiliśmy w tej sytuacji podzielić ten odcinek na dwie części. Do ulicy Bielszowickiej i 1 maja. Musimy jednak przejść całą procedurę formalno-prawną. To zajmie rok. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to prace budowlane wznowimy na początku 2021 roku - mówi Krzysztof Mejer.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł.

Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. 1,4 km odcinek przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Autor
Karolina Bauszek-Żurek

Komentarze (49) DODAJ

mieszkaniec
Obecnie brakuje 75 mln,więc należy przesunąć inwestycje na kolejne lata, a za kilka lat przy obietnicach wzrostu wynagrodzeń a co za tym idzie podwyżek cen towarów i usług, inwestycja wzrośnie o kolejne kilkadziesiąt a może i kilkaset milionów złotych i znowu tłumaczenia o brak środków. Niestety, to wina obecnych władz a mieszkańców, którzy wybrali sobie na prezydenta ubogiego moralnie i intelektualnie histerycznego faryzeusza.
mieszkaniec napisał/a:
boluś
Miasto zabudowuje centralne arterie komunikacyjne szajsmarkety, macdonaldy,galerie itp. i piszczą sponsorzy Drogopolu i tym podobnych że miasto sie blokuje i jest nieprzejezdne. Ta schiza łaskawie nam rządzących przekłada się na wylesianie całego miasta,wyprzedaż resztek terenów zielonych pod "inwestycje",czynnik ludzki nie istnieje ! POLITYKA DZIEDZIC I JEJ BANDY " PO NAS NAWET POTOP' N-S od DTŚ miała przebiegać zupełnie inną trasą" przez tereny przemysłowe" KTO TO ZMIENIŁ I W CZYIM INTERESIE?
boluś napisał/a:
zły mieszkaniec halemby
A ja się pytam kto Im robił kosztorys czwartego odcinka N-S ki, bo można się pomylić o dwadzieścia, no może nawet o pięćdziesiąt milionów złotych - ale jak można było machnąć się aż o sto milionów, tego nie rozumiem!
zły mieszkaniec halemby napisał/a:
tata
Trzeba wrócić do pierwotnej wersji trasy to jest przebudowa i budowa wiaduktu pod torami w ciągu ulicy 1-go Maja. To jest dużo tańsze i takie przejścia pod torami wykonano w Katowicach Piotrowicach oraz w ciągu drogi 933 koło Pszczyny.
tata napisał/a:
orwo
Oby to był ostatni odcinek trasy NS. Koncepcja rozbudowy tej trasy w kierunku Goduli kosztem tysięcy drzew i krzewów stanowiących bufor ochronny dla ulicy Norwida i reszty osiedla Mickiewicza oraz terenów zielonych za torami na granicy Rudy i Orzegowa to pomysł nie tyle chybiony, co szkodliwy społecznie. Patrząc na komunikaty z RDOŚ władza nie zamierza się ugiąć i to pomimo wyraźnego sprzeciwu znaczącej liczby mieszkańców - wyrażonego podczas konsultacji społecznych.
orwo napisał/a:
ze Świon
Aaaaa, zapomniołech jeszcze napisać że smrod spalin jest teraz 3 razy większy na Wolności jak sznur aut stoji w korkach niż jak z jednakową prędkością przejadą NS.Ale może niy miyszkosz przy Wolności to Cie niy dotyczy ??? Nawet jakbyś miyszkoł w środku lasu to byś narzekoł, a i tak nigdy niy idzie być pewnym że za pora lot niy zaczną budować nowyj autostrady abo nowyj linii kolejowyj.
ze Świon napisał/a:
orwo
Jak rozumiem po wybudowaniu północnej trasy NS ruch na Wolności zostanie zamknięty czy jak to będzie? Smrodu spalin też nie będzie, bo tylko samochód stojący w korku produkuje spaliny, ten jadący już nie? Ciekawa ta twoja logika. Każdy kto zamieszkuje wzdłuż Wolności wiedział na co się pisze, gdy się tam wprowadzał - ta ruchliwa droga nie istnieje od wczoraj, a mieszkańcy Wolności przyzwyczaili się do jej obecności. Inaczej sprawa ma się na Norwida - oto planuje się tutaj wykarczowanie sporej połaci - nie bójmy się tego słowa: LASU i wybudowanie drogi tuż pod oknami dwóch bloków i w bliskim sąsiedztwie kilku kolejnych bloków. Ruchliwa droga w miejsce lasu stanowiącego bufor/filtr ochronny przed hałasem i smrodem emitowanym z pobliskiej strefy przemysłowej - jak inaczej nazwać ten pomysł jak nie szkodnictwem?
orwo napisał/a:
maniek
W Gliwicach stowarzyszenie Gliwiaczanie dla Gliwic też protestowała przy budowie DTŚ. Że będzie więcej spalin, choroby płuc, hałas itd. I co ? Trasa została wybudowana i chodząc po centrum w ogóle jej nie widać, w ogóle jej nie słychać. A że jest potrzebna, to chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć. W Rudzie bardzo brakuje odcinka do ul. Magazynowej i dalej na Godulę oraz odnogę w kierunku dzielnica Bobrek w Bytomiu. Ulica Wolności u ul. Goduli w godzinach szczytu stoi, a kierowcom i pasażerom puszczają nerwy. Ile jeszcze trzeba czekać na tą inwestycję? Moim zdaniem ceny mieszkań w rejonie ul. Norwida wcale nie spadną. To jest na tyle atrakcyjne miejsce do zamieszkania, że bliskość DTŚ będzie czynnikiem przemawiającym "za", a nie "przeciw" zamieszkania na nim.
maniek napisał/a:
ze Świon
Teeee, jak takie gupoty wypisujesz to chyba sie nikaj niy ruszosz ze swojij chałpy. Już teraz od Karmańskiego sie niy do przejechać przez Ruda, a z kożdym rokiem bydzie gorzej, Ciebie żol pora krzoków i chaszczów na nowo droga.... Kiedyś we Świonach tyż protestowali jak przez środek osiedli i skałki DTŚ zaczli robić !!! Teraz z perspektywy lot jakby tego niy zrobili to z Katowic do Rudy by autym nikt niy przejechoł. Widać to jak jest jakiś wypadek na DTŚ i przez Chorzów i Świony niy idzie przejechać bo wszystko stoi.
ze Świon napisał/a:
orwo
Nie da się przejechać? No niesamowite..! Ja dzisiaj tam jechałem i przejechałem..Kilkaset drzew i tysiące krzewów rosnących gęsto na odcinku kilku kilometrów nazywasz" poroma krzokami"? Chyba widzimy dwie różne rzeczywistości!
orwo napisał/a:
marek
Nigdy tego nie skończą. Kto pamięta ile trzeba było czekać aż ruszą gdy skończyli pierwszy odcinek.
marek napisał/a:
zyga
Mamy nowych posłów i senatorów , to niech się wykażą i postarają o kasę .
zyga napisał/a:
ziga z wirku
Super, dobra wiadomość.
ziga z wirku napisał/a:
Łuk
Patrzcie jakie to cwane! Nie podali tego przed spotkaniami z mieszkańcami, bo wiedzieli, że wkurzeni ludzie będą psioczyć i spotkania będą niezbyt miłe. A tak rozejdzie się po kościach, na wiosnę nikt tego nie zapamięta. Teraz miasto zaserwuje nam serie uchwał o podwyższeniu podatku, o podwyższeniu opłaty śmieciowej!!! Bo kasy nie ma! Skoro Mejer tak kocha nasze miasto niech popracuje za kwotę równą wynagrodzeniu Dziedzic! Ale on tylko zdziera, że niby fachowiec a jedyne co potrafi to jęzorem pięknie mielić!
Łuk napisał/a:
skala zarzondzania
Nie chcę nikogo martwić ale aktualna trasa N-S ma niespełna 6,5km a pierwszy odcinek oddano do użytku w 2013r. Czyli budują średnio 1km na rok. Bardzo dobra robota. Kto wie, może w 2035-2040 połączą się z DK44 i odtrąbią sukces na miarę naszych możliwości. Tak dla skali ukazania śmieszności inwestycji i problemów związanych z budową N-S ki podam prosty fakt. Chińczycy budują co roku 5-7tys. km autostrad. Zatem w latach 2013-2019 wybudowali 42tys.km autostrad. Ruda zbudowała 6,5km dwupasmówki...
skala zarzondzania napisał/a:
wojciech kostka
Porównywanie możliwości Chin z gminą Ruda Śląska jest niepoważne. Mając na uwadze budżet Rudy Śląskiej i jej możliwości inwestycyjne to sam fakt, iż zaledwie w w ciagu jednej dekady wybudowaliśmy trzy odcinki trasy N-S i jesteśmy od krok od połączenia w mieście DTŚ z A4, zakrawa na cud. Pisząc wprost, bez wspracia UE nigdy byśmy tego nie dokonali samodzielnie, Zauważmy, że dyskutujemy tu o 140 tys. gminie budującej droge o parametrach zbliżonych do autostrady...
wojciech kostka napisał/a:
rychu
a Amerykanie latali na księżyc, jak nie rozumiecie czemu tak to porównajcie budżet RŚ z cenami za budowę,
rychu napisał/a:
skala zarzondzania
Bo to łatwe porównanie, skoro Miasto nie wdraża szybkich procedur to potem jest zdziwione, że wszystko drożeje... Trzeba być ignorantem biznesowym myślącym życzeniowo i nie znającym realiów panujących aktualnie na rynku. Nie mówiąc o myśleniu perspektywistycznym. Nic tylko obudzić się z ręką w nocniku i narzekać na drożyznę. Gdyby firma prywatna była zarządzana w taki sposób to po roku zwinęła by się z rynku. Tutaj mamy urzędników, nie ich kasa, nie ich odpowiedzialność i nie ich interes... Takie są efekty, Zatem tak, 6,5km w ciągu 6 lat to żenada!!!
skala zarzondzania napisał/a:
edmund
Prędzej pojedziemy całą A1 nad morze niż NSką
edmund napisał/a:
dewil
Co by to było, gdyby nie "cudowna pomoc" radnych PiSu ? - ano nic by się nie zmieniło... ciągle brakuje bardzo dużo... ale wzmianka o tym jacy to dobrzy radni - JEST! brawo ! Dziękuję w imieniu narodu !
dewil napisał/a:
j.a.
Zrezygnować z finansowania KK Kościoły zabierają nasze podatki - .
j.a. napisał/a:
ihy
20 razy czytałem o wspaniałej realizacji i postępach przy NS i jak się okazuje jeszcze z 20 razy przeczytam! Za kilka lat miała być gotowa Godula, a tu takie jaja... Ludzie serio na to czekają!
ihy napisał/a:
ludwik
Kto konkretnie? Okoliczni mieszkańcy są ^zachwyceni^.
ludwik napisał/a:
gosc
Jakie to polskie.......
gosc napisał/a:
majk
2021!! ja cie kręce....czyli obwodnica halemba 2040
majk napisał/a:
halymbiok
Obwodnicy Halemby się nie doczekasz. Musieliby zbudować nowy most nad Kłodnicą i poprowadzić nitkę A4-DK44. Wątpię by ktoś prócz miasta wyłożył kasę na tę inwestycję. Do tego dochodzi wykup działek pod budowę nowej drogi. Miasto jest biedne, żyje jeszcze z podatków PGG i paru większych firm. To jednak kropla... Spodziewajmy się podwyżek podatków i wzrostu biurokracji. Ruda przespała i przesypia okres koniunktury. Dziwne, że taki Mikołów świetnie daje sobie lepiej radę (5 najbogatsze miasto powiatowe w Polsce) a skomunikowany jest dużo gorzej od Rudy Śląskiej. To wiele mówi o Magistracie Rudy Śląskiej.
halymbiok napisał/a:
darek
No to niech Mikołów wybuduje drogę dla mieszkańców Borowej wsi, Paniowek itp. bo rozjeżdżają Halembę.
darek napisał/a:
baniosz
Jeśli dwupasmówka zaczyna się przy Habanero a w samej Halembie masz 2 ronda, przejście ze światłami, przejścia na obu rondach i skrzyżowanie ze światłami przy Komisariacie V. To wszystko na dystansie 1km, to nie dziw się, że jedyna droga łącząca Rybnik z Rudą Śląską i ew. Bytomiem jest zakorkowana. Mikołow nie mac do rzeczy. Ten temat Ruda miała załatwić min.10 lat temu...
baniosz napisał/a:
lis
W takim tempie całą trasę , jak dobrze pójdzie, wybudują do 2030 r.
lis napisał/a:
pabloja
Optymista
pabloja napisał/a:
gość
No i dobrze.Niepotrzebne to i tyle.
gość napisał/a:
karminadel
A Godula niech stoi! Nieudolni jesteście!!!
karminadel napisał/a:
asdad
bo tylko godula jest a chebzia nie ma
asdad napisał/a:
jerzy
Tak na kampanie wyborcze to pieniądze się znajdują. Jak ma być "prowizorka" to lepiej dać spokój. Ronda są już na Halembie I. bez przerwy "korki" Jeśli na ten temat będą decydować tacy fachowcy jak pan Mejer to dziękuję Słyszałem jego wywody kiedyś na temat składowiska odpadów niebezpiecznych które miało powstać na Kuźnicy. Ale dzięki protestowi mieszkańców udało się temu zapobiec.
jerzy napisał/a:
tom
Gdyby nie te ronda to korki zaczynałyby się w Bujakowie,na Wirku, Kłodnicy i Bielszowicach. Stare skrzyżowanie korkowały sie przy 100x mniejszym ruchu.
tom napisał/a:
h2
Stali tylko na Halembskiej i Kłodnickiej, a teraz stoją wszyscy. Ot i tu jest problem
h2 napisał/a:
pracownik październikowy
Tak jak można było się spodziewać, nie dość, że kilka kilometrów drogi będą robić 10 lat to i tak w okrojonej wersji. Brawo!
pracownik październikowy napisał/a:
oburzony wyborca
A czyja to wina?chyba nie władz naszego miasta.Ktoś swoimi decyzjami zmniejszył wpływy do miejskiej kasy.A kto to?wszyscy logicznie myślący ludzie wiedzą.
oburzony wyborca napisał/a:
pabloja
Oddaj urzędnikom kasę oni wiedzą jak to wydać na [...]y. Musisz być urzędasem że piszesz takie głupoty
pabloja napisał/a:
oburzony wyborca
Jestem człowiekiem,który rozumie,że żeby inwestować, trzeba mieć środki. Jak wpływy di miejskiej kasy są zmniejszane,to o czym mówimy. Mam wiedzę ekonomiczną. Tobie radzę zapoznać się z realiami. Z pustego i Salamon nie naleje.Słowo. urzędas mnie nie obraża,masz pecha.
oburzony wyborca napisał/a:
reguła
Ale przecież miasto wzięło na te inwestycje kredyt!! Jak patrzeć na kogoś kto bierze kredyt pod budowę domu a później tego domu nie buduje?? !
reguła napisał/a:
pracownik październikowy
Po części wina władz naszego miasta. Gdyby wcześniej udało się zakończyć budowę N-S to problem podatku nie miałby wpływu, tak samo jak wyższe koszty budowy. Wiadomo, problemem jest znalezienie finansowania na takie przedsięwzięcie, ale od po to wybieramy prezydenta miasta żeby znalazł rozwiązanie.
pracownik październikowy napisał/a:
realnie myślący
Dokładnie tak.Wszyscy sie cieszą z 500 plus,matki rodzą coraz więcej,wypłaty o 1% z podatku większe ale nie ma nic za darmo.Kiedyś,a chyba prędzej niż większość myśli to j...nie! I wtedy będzie płacz
realnie myślący napisał/a:
kwiatowe
Dzieci to sie akurat rodzi tyle samo. To cale 500+ w ogole nie spelnia swojej funkcji za to genialnie psuje inne mechanizmy wolnego rynku.
kwiatowe napisał/a:
padre
Zawsze możesz przekazać darowiznę na poczet budowy kolejnego odcinka drogiej drogi. Państwo i miasto dość dużo już ściąga podatków i danin na różne cele. Cieszę się że chciaż 1% mojego dochodu zostanie więcej w mojej kieszeni + wkońcu 1/60 działki na której stoi mój(nasz) blok też należy do mnie.
padre napisał/a:
oburzony wyborca
Skoro jesteś zadowolony z tych poczynań, to daj przykład.
oburzony wyborca napisał/a:
padre
Ale to tobie żal, że miasto za mało ściąga z obywatela. Ja nie mam zamiaru dokładać ani złotówki więcej. I tak jestem dojony z każdej strony
padre napisał/a:
hihi
darowizny to się przekazuje na kampanię wyborczą ;)
hihi napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe