Nie można sprzedać dzierżawionego ogródka – Adam Nowak, UM Ruda Śląska
Czy można wynajmować lub sprzedać dzierżawiony ogródek? Ile trwa umowa z miastem? Gdzie szukać ogródka? Czy będzie likwidacja? O ogródkach rekreacyjnych dzierżawionych od miasta Ruda Śląska rozmawiamy z rzecznikiem prasowym magistratu.
Dzierżawa ogródków od miasta to temat stale żywy wśród mieszkańców. Jedni twierdzą, że mogą go odsprzedać, inni zastanawiają się, jak mogą stać się jego użytkownikiem. Kilka wątpliwości rozwiał w rozmowie Adam Nowak, rzecznik Urzędu Miasta Ruda Śląska.
Powiedzmy najpierw czytelnikom, czy osoba, która dzierżawi ogródek od miasta, może odstąpić go innej osobie?
Dzierżawca nie może sprzedać ogródka osobie trzeciej, gdyż nie dysponuje prawem własności. Umowa dzierżawy zezwala na władanie nieruchomością gruntową w całości bądź w jej określonej w umowie części wraz z pobieraniem pożytków z tego tytułu. Dzierżawca za zgodą właściciela nieruchomości (Gminy, Skarbu Państwa) może dokonać nasadzeń bądź też wznieść obiekty budowlane dopuszczone prawem budowlanym, które są własnością dzierżawcy (nakłady). Nakłady te może przenieść na osobę trzecią oraz jednocześnie złożyć wniosek (4.4 o rozwiązanie umowy dzierżawy) a tym samym nowy nabywca nakładów powinien złożyć wniosek (4.3 o zawarcie umowy dzierżawy). Należy jednak zaznaczyć, iż Gmina nie ma obowiązku zawarcia umowy z osobą wskazaną przez dotychczasowego dzierżawcę, jako nabywcy nakładów.
Rozumiem, że przepisy zabraniają także wynajmu takiego ogródka osobie trzeciej?
Zapis umowy nie zezwala na oddawanie ani też poddzierżawianie osobie trzeciej dzierżawionej nieruchomości bez zgody właściciela (Gminy, Skarbu Państwa) – każda sprawa jest rozpoznawana indywidualnie.
Na jaki okres miasto podpisuje umowę z dzierżawcami? Czy to zawsze taki sam czas?
Umowy co do zasady podpisywane są na okres do trzech lat. W przypadku zawarcia umowy na okres dłuższy niż 3 lata, zawarcie umowy następuje po uzyskaniu akceptacji Prezydenta Miasta, poprzedzającej przeprowadzeniem przetargu (tryb przetargowy) lub uzyskaniem zgody Rady Miasta Ruda Śląska (wyrażenie zgody na odstąpienie od trybu przetargowego).
Czy po tym czasie umowa może zostać przez miasto rozwiązana?
Zgodnie z zapisem umowy dzierżawy umowa taka może być wypowiedziana z zachowaniem 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia, natomiast rozwiązanie umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia może nastąpić w przypadku rażącego naruszenia zapisów umowy, takich jak np. dokonanie samowoli budowlanej. Sama umowa wygasa po terminie, na jaki została zawarta, jednakże dopuszcza się możliwość zawarcia kolejnej umowy na kolejny okres pod warunkiem, iż dzierżawca przynajmniej w terminie trzech miesięcy przed jej wygaśnięciem złoży stosowny wniosek o jej przedłużenie.
Jakie miasto ma plany dotyczące ogródków rekreacyjnych przy ul. Otylii? Czy niektóre z nich, jak mówią mieszkańcy, będą likwidowane?
W chwili obecnej nie są podejmowane działania zmierzające do likwidacji ogródków przy ulicy Otylii. Nadmieniam, iż obecnie toczą się działania zmierzające do zrzeszenia się dzierżawców ww. ogródków rekreacyjnych w jeden podmiot – stowarzyszenie, co ułatwi w przyszłości prowadzenie wszelkich czynności z dzierżawcami poprzez wyłonionego przedstawiciela. Powyższe zostało potwierdzone na spotkaniu, które odbyło się w dniu 8 czerwca 2016 r. pomiędzy Prezydentem Miasta a przedstawicielami ogródków rekreacyjnych przy ul. Otylii/ Lompy.
Czy miasto posiada wolne ogródki rekreacyjne, które mieszkańcy mogliby wydzierżawić? Ewentualnie czy planuje wygospodarowanie kolejnych miejsc pod ogródki?
Generalnie nowi dzierżawcy powinni szukać na własną rękę gruntów pod dzierżawę terenów rekreacyjnych przy istniejących ogródkach rekreacyjnych. W chwili obecnej Gmina nie planuje wygospodarowania nowych miejsc pod ogródki rekreacyjne.
Skąd mieszkańcy mogą dowiedzieć się o możliwości wydzierżawienia ogródka, jeżeli wyrażają taką chęć?
Wszelkie informacje można uzyskać w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami - Referat Opłat (pok. 226, 227, 238) w godzinach pracy Urzędu.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.
Komentarze (12) DODAJ
Na jaki okres miasto podpisuje umowę z dzierżawcami? Czy to zawsze taki sam czas?
Umowy co do zasady podpisywane są na okres do trzech lat. W przypadku zawarcia umowy na okres dłuższy niż 3 lata, zawarcie umowy następuje po uzyskaniu akceptacji Prezydenta Miasta, poprzedzającej przeprowadzeniem przetargu (tryb przetargowy) lub uzyskaniem zgody Rady Miasta Ruda Śląska (wyrażenie zgody na odstąpienie od trybu przetargowego).
Ale przestępczość zorganizowana--czyli jak działkowiec zagospodaruje itd zrobi Altana to po 3 latach mu to docie na przetarg heheeheh ale jeszcze jest tzw radiok działkowca szykowany obejzymy czy bydziecie tacy cwani i ludzi za gupków robic, w szkole żeście sie mnie słuchali bo jo po ślunsku godoł ale jo stoja po stronie ludzi , obejżymy next wybory.
Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), który zaprezentował inną koncepcję w przedmiotowej sprawie.
Uznał mianowicie, że omawiane transakcje są obciążone podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC). Taka konkluzja wynika z wyroku wydanego w dniu 10 czerwca br. (sygn. akt II FSK 265/08), w którym przesądzono, iż za czynność objętą PCC należy uznać rozliczenie między działkowcami nakładów poczynionych na działce rodzinnej.
We dług NSA zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 16 usta wy o rodzinnych ogrodach działkowych nie obejmuje sytuacji, w której jeden działkowiec spłaca wartość poczynionych przez poprzedniego użytkownika nakładów, np. na wybudowanie altany. Sąd uznał, że zwolnienie to obejmuje tylko użytkowanie działek, a w analizowanej sprawie – według NSA – mamy do czynienia ze sprzedażą, wobec czego umowa między działkowcami podlega PCC. Ten wyrok jest prawomocny.
dac ludziom niech gospodarzom,gmina ma wtedy
kase, proste co,ino myślec.