Fotoradar w Rudzie Śląskiej wśród najskuteczniejszych w Polsce
Dodano:
Czas czytania: 5 min.

Fotoradar w Rudzie Śląskiej wśród najskuteczniejszych w Polsce

Na ulicach polskich miast pojawi się 70 nowych fotoradarów, które mają poprawić bezpieczeństwo i zdyscyplinować kierowców do przestrzegania ograniczeń prędkości. CANARD wskazuje, że "analizy rejestrowanych naruszeń pokazują, iż na dwieście przejeżdżających obok fotoradaru pojazdów, jeden kierujący przekracza dozwolony limit prędkości."

Ruda Śląska w czołówce miast z największą liczbą wykroczeń

"Zakręt mistrzów" to miejsce doskonale znane wszystkim rudzkim kierowcom – punkt znajduje się na Drogowej Trasie Średnicowej, na wysokości salonu Mercedesa. Niezależnie od warunków, nawet kilka razy dziennie dochodziło w tym miejscu do różnych zdarzeń drogowych. 

W 2019 przed „Zakrętem Mistrzów” pojawił się znak „Czarny Punkt” mający przypominać kierowcom o konieczności zachowania ostrożności. Już wówczas miasto Ruda Śląska wnioskowało do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o ustawienie fotoradaru, jednak organ wtedy oświadczył, że nie jest to możliwe. 

W końcu wiosną 2022 roku pojawił się tam fotoradar, który okazał się niezwykle skuteczny – obecnie w tym miejscu dużo rzadziej dochodzi do zdarzeń drogowych. Okazuje się jednak, że amatorów za dużej prędkości w tym miejscu wciąż nie brakuje!. Z danych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wynika, że w 2024 roku  fotoradar zamontowany na rudzkim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej zarejestrował aż 10 770 wykroczeń.

"Nasze urządzenia skutecznie wpływają na uspokojenie ruchu, zmniejszenie liczby wykroczeń i poprawę bezpieczeństwa na drogach" – podkreślają urzędnicy CANARD.

Technologia i funkcjonalności nowych fotoradarów

Nowe urządzenia będą rejestrować pomiary prędkości w sposób ciągły, automatycznie rozpoznawać tablice rejestracyjne i identyfikować rodzaj pojazdu. Ich najważniejsze funkcje to:

  • możliwość kontrolowania kilku pasów ruchu jednocześnie,
  • przypisywanie do każdego pojazdu danych dotyczących prędkości, pasa ruchu, kierunku jazdy, czasu i miejsca wykroczenia,
  • odporność na trudne warunki pogodowe, działanie w dzień i w nocy.

"Nowoczesna technologia pozwala na skuteczniejszy nadzór nad ruchem drogowym, co ma bezpośredni wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa" – czytamy w komunikacie CANARD.

Lokalizacje i kryteria wyboru

Nowe fotoradary zostaną zamontowane w miejscach, gdzie regularnie dochodzi do licznych wypadków i kolizji. Kluczowe czynniki wyboru lokalizacji obejmowały:

  • liczbę i charakter zdarzeń drogowych,
  • obecność przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych i miejsc użyteczności publicznej,
  • ruchliwość danego odcinka drogi.

"Dobór lokalizacji poprzedziły szczegółowe analizy zagrożeń. Wybieraliśmy miejsca, gdzie nadmierna prędkość jest realnym problemem" – wyjaśniają przedstawiciele CANARD.

Najwięcej nowych urządzeń pojawi się w województwach:

  • wielkopolskim – 11 fotoradarów,
  • dolnośląskim – 10 fotoradarów,
  • mazowieckim – 8 fotoradarów.

Każda lokalizacja będzie odpowiednio oznakowana, a obudowy fotoradarów będą miały żółty kolor.

Harmonogram i koszt inwestycji

Podpisana umowa przewiduje 71 tygodni na realizację projektu. Proces wdrożenia obejmuje:

  • oględziny wybranych lokalizacji,
  • opracowanie projektów organizacji ruchu,
  • przygotowanie infrastruktury technicznej i energetycznej,
  • integrację urządzeń z centralnym systemem CANARD.

Pierwsze urządzenie zostanie uruchomione najpóźniej w ciągu 50 tygodni, a wszystkie nowe fotoradary mają działać do lipca przyszłego roku. Koszt instalacji jednego urządzenia wynosi 240 tys. zł, a łączna wartość projektu to niemal 16,8 mln zł.

Efektywność systemu fotoradarów

Z danych CANARD wynika, że w 2024 roku 459 fotoradarów systemu zarejestrowało 719 158 wykroczeń przekroczenia prędkości. Wśród miast z najwyższą liczbą naruszeń znalazły się:

  • Świdnik – 21 044 wykroczenia,
  • Ruda Śląska – 10 770 wykroczeń,
  • Wanaty – 10 284 wykroczenia.

- W miejscach objętych nadzorem dochodzi do wyhamowania prędkości oraz zmniejszenia liczby wypadków i kolizji – podkreślają urzędnicy CANARD.  - Pomiary natężenia ruchu pokazują, że zdecydowana większość kierujących stosuje się do obowiązującego w miejscu objętym nadzorem ograniczenia prędkości.

Dzięki nowym urządzeniom poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego stanie się jeszcze bardziej odczuwalna, a kierowcy będą mieli dodatkową motywację do przestrzegania przepisów.

Autor / Źródło
Karolina Bauszek-Żurek / CANARD

Komentarze (9) DODAJ

greg
I bardzo dobrze. Golić idiotów.
greg napisał/a:
ehs
Faktycznie coś jest nie tak z tym zakrętem, tyle wypadków. Lepiej zwolnić i dojechać do celu.
ehs napisał/a:
ddd
Zeby w Polsce dac sie zlapac na fotoradar to na prawde trzeba byc slepym. Znaki przed radarem, zolte skrzynki widoczne z daleka, obecne na kazdej nawigacji.
ddd napisał/a:
sebol
Fanie ze miasto coś przyrobi może posadzą jakieś drzewa albo przeprowadza akcje edukacyjna żeby sprzątać kupy po psach.
sebol napisał/a:
zefel
kasa chyba trafia do budżetu Państwa nie miasta.
zefel napisał/a:
jorg
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Dziurę budżetową najłatwiej łata się pieniędzmi kierowców
jorg napisał/a:
lol
Ale płacą przecież tylko ci co na własne życzenie łamią przepisy więc o co chodzi ? Jeżdżę 30 lat i nigdy nie miałem mandatu za prędkość. Staram się noe przekraczać prędkości, no może o te 10 i wystarczy żeby nie płacić To strasznie proste.
lol napisał/a:
dolomit
Jak ktoś jest głupi i nie potrafi jeździć to się dorzuca.
dolomit napisał/a:
ruda
Jeździj prawidłowo, to nie będą Twoje pieniądze:) Nie daj im zarobić
ruda napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe