Ruda Śląska: Ogłoszono przetarg na kolejny etap trasy N-S
Dodano:
Czas czytania: 6 min.

Ruda Śląska: Ogłoszono przetarg na kolejny etap trasy N-S

Miasto ogłosiło dziś przetarg na pierwszy z dwóch etapów budowy ostatniego odcinka trasy N-S. Po ich zrealizowaniu domknięte zostanie połączenie autostrady A4 i Drogowej Trasy Średnicowej. Szacowana wartość zadania to ponad 113 mln zł.

Obecnie miasto czeka na formalne potwierdzenie otrzymania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej po podziale odcinka na dwa etapy.

- Mam nadzieję, że w nowej formule uda się doprowadzić nasz kluczowy projekt drogowy do finału. To jedna z inwestycji, które nie byłyby możliwe bez unijnego dofinansowania. Przed podziałem na dwa etapy przyznano nam środki na ten odcinek, a z informacji z Urzędu Marszałkowskiego wynika, że wsparcie z UE zostanie utrzymane. Czekamy na formalne potwierdzenie - napisała prezydent Grażyna Dziedzic

Zamówienie dotyczy budowy trasy od ul. Kokota do ul.Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowy ul. Bielszowickiej od węzła do ul. 1 Maja, ronda na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinka ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora. 

Wybudowany zostanie odcinek trasy N-S o długości prawie 1 km wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą. Przewidziano również przebudowę obiektów inżynierskich - wiaduktów, mostów, przejść podziemnych, przepustów.

- Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką będzie dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej będzie miało formę turbinową. Przebudowane zostaną wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia - mówi Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów UM. 

Oferty składać można do 12 stycznia 2021 roku. Przewidywana wartość inwestycji to ponad 113 mln zł brutto, a planowany termin jej zakończenia to czwarty kwartał 2023 r.

Przetarg na wykonanie odcinka trasy N-S w jednym etapie został unieważniony

Przypomnijmy, że przetarg na wykonanie odcinka trasy N-S od ul. Kokota do autostrady A4 w jednym etapie został unieważniony w październiku 2019 roku, ponieważ najtańsza oferta, która została złożona, przekroczyła o ponad 106 mln zł koszt wynikający z projektui kosztorysu inwestorskiego.

W tej sytuacji podjęta została decyzja o podziale zadania na dwa odcinki, co wymagało zmian w projekcie oraz uruchomienia dodatkowych procedur formalno-prawnych. Etapy zostały wydzielone w taki sposób, aby ich realizacja była możliwa niezależnie, zarówno pod względem ruchowym, jak i technicznym.

- To już drugie nasze podejście do kontynuacji budowy tej części trasy N-S. Poprzednie, które obejmowało cały odcinek do autostrady A4, musieliśmy unieważnić z powodu zbyt dużych kosztów. Musieliśmy wszystko zaczynać od nowa. Bez wsparcia marszałka województwa Jakuba Chełstowskiego oraz posła Marka Wesołego nie dalibyśmy rady.  Szacujemy, że obecny odcinek będzie nas kosztować około 113 mln złotych - napisał wiceprezydent Krzysztof Mejer

W Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S

Dotej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 roku. 1,4 km odcinek przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie.

- Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł - mówi Aleksandra Kruszewska, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta.

Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

Autor / Źródło
Karolina Bauszek-Żurek / fot. UM Ruda Śląska

Komentarze (31) DODAJ

anna
bolus idz ty lepiej do psychiatry , a najlepiej z matką bo piszesz tu jak naćpany
anna napisał/a:
boluś
bołch tam zaroz po tobie' kiej cie wywozili w kaftanie' ale psychiatra niy strzimoł twojej wizyty' tyż go wywieżli!
boluś napisał/a:
mieszkaniec
Panie Mejer jak na budowę chodnika będzie potrzebna kostka to na pierwszym odcinku jest kilka martwych chodników do wykorzystania
mieszkaniec napisał/a:
Łon
Czytom te komentorze i nie umia strzimać. Hihi
Łon napisał/a:
boluś
W strona Bytomia'to niych sie Meeejer pociongnie druta! Kcom po chamsku zrobić połonczynie do planowanyj Spalarni Enerisa i Drogopolu i zniszczyć resztki ternów zielonych na Zad Szachcie/po naszymu za Grubom/ kamieniołom z kierego wybudowano Zamek Goduli/kilka wieków przed nim/ i połowa staryj zabudowy Rudy ,Zobrza i Bytomia. Plus wyprzedać tereny zielone za Banom do kierych skuli braku dojazdu niy mogli sie do tyj pory dobrać! Przy okazji zutylizować?nojmniyj kilka mln.ton śmieci' bo jakoś te nirówności terynu rzyndu kilkunastu metrów trza wyrównać. ZŁOTY INTERES
boluś napisał/a:
zdziwiony
Ilu Ruda Śląska ma ekspertów i fachowców! Że takiego potencjału nie da się jakoś wykorzystać .Jaki by nie poruszany był tu temat od razu wykazują się tu wiedzą , potrafią wyjaśnić lepiej niż Miasto , wytknąć projektantowi , obliczyć koszta obliczyć ile na daną inwestycję potrzeba czasu.Marnujecie się tu .
zdziwiony napisał/a:
roman
dzięki wspaniałemu samorządowi doganiamy zachód, wrescie bedą piekne drogi w RŚ, a do tych co negatywnie komentują zasługi Ratusza proponuje droge przez lasy na rowerze i wilczy bilet z RŚ , ale w końcu nie ma sie co przejmować byle kim , ważne ze postepy są i ze Ratusz działa dla dobra tych co logicznie myślą o naszym mieście :)
roman napisał/a:
boluś
Ładnie EPISZ Rumun' SOM SIE DEJ WILCZY BILET i wyepiej skońś prziloz !
boluś napisał/a:
karminadel
A to w 2010r. oglądałem profesjonalną dokumentację projektową połączenia trasy NS z Bytomiem, więc skąd nagle stwierdzenie, że trasa miała być od DTS do A4!?Tych projektów brak czy co?
karminadel napisał/a:
boluś
Bo przedali tereny po kierych miała lecieć pierwotnie i końBINUJOM obejścia z coroz gorszym skutkiem.
boluś napisał/a:
majkel
Właśnie, przecież N-Ska miała łączyć A-4 z A-1, nie z DTŚ.
majkel napisał/a:
Łukasz
Najlepsza inwestycja w Rudzie Śląskiej - szkoda że tak długo trwa budowa, jednak najważniejsze że idzie do przodu!
Łukasz napisał/a:
ze Świon
Zacznijcie za wczasu myśleć co dalej, bo na przestrzeni ostatnich lat sie duuużo pozmieniało.... N-S w planach jest powiedzmy od około 20 lat ( nie wiem dokładnie) od dtś do a4 a jak ją w końcu skończą oby za 10 lat to co dalej????? Już teraz od przejazdu w Wirku w strona Halemby nie da sie przejachać a jak zabudują wszystkie pola i lasy na Halembie to dojedzie sie N-S do A4 i co???? Zostawić auto tam kaj sie dojedzie i reszta pieszo do domu.....Kiedyś słyszałem że N-S miała być budowana dalej przez Halemba aż do Wygody i co z tych planów zostało???
ze Świon napisał/a:
stev
A ten odcinek miał być oddany w 2020 roku tak obiecywali w kampanii wyborczej
stev napisał/a:
Łuk
Swego czasu w 2015 w kampanii Mejer obiecywał nowoczesne centrum przesiadkowe w Chebziu...
Łuk napisał/a:
mieszkaniec
Panie Mejer jak na budowę chodnika będzie potrzebna kostka to na pierwszym odcinku jest kilka martwych chodników do wykorzystania
mieszkaniec napisał/a:
anty ue
Tempo budowy tej drogi jest wręcz za szybkie . Czy to tempo jest zgodne z projektem ?
anty ue napisał/a:
tedi
Niech zgadnę wygra drogopol prawda panie wiceprezydencie
tedi napisał/a:
iks
Skoro dotychczas dobrze budowali to niech znowu wygrają. Jak mam sprawdzonego kafelkarza to nie szukam nowego...
iks napisał/a:
lis
A jakby tam z budowy śmieci mieli wywozić, to też taka przyjazna firma się znajdzie.
lis napisał/a:
mieszkaniec
bo to firma zaprzyjażżżżżżżżżżżżniona
mieszkaniec napisał/a:
potas
Możnaby było w prostszy, a zarazem tańszy sposób wykonać te zjazdy, a nie jakieś serca tworzyć.
potas napisał/a:
fajerberga
To nie żadne serduszka, tylko zawoalowana macica na cześć protestantek :-)
fajerberga napisał/a:
cast
Potas, Ty byś to pewnie zrobił za 10tyś:)))(parę ton żwiru, podsypki, piasku i walec, oczywiście ręczny, żeby obniżyć koszty). Nie masz pojęcia o budowie drogi, a czepiasz się serduszka:))
cast napisał/a:
rex
Budowa drogi to świetna okazja do obłowienia się dla całej rzeszy "inżynierów" - znajomych znajomego. Jeden projekt to nowy dom. Jesteśmy jednym z biedniejszych państw Europy ale budujemy po pańsku, za miliony.
rex napisał/a:
elo
Ty masz za to pojęcie,takie drogi robisz,że trzeba łatać co kilka miesięcy.
elo napisał/a:
pracownik grudniowy
15 lat będą robić 7 km drogi, w tym tempie to w 2045 ruszy budowa odcinka N-S w stronę Bytomia.
pracownik grudniowy napisał/a:
orwo
W stronę Bytomia nie ruszy, bo nie ma na to zgody społecznej. Pan Mejer dowiedział się na spotkaniach z mieszkańcami, co sądzą o jego koncepcjach.
orwo napisał/a:
ja
Jak to nie ma zgody społecznej skoro każdy z kim gadam kto stoi dzień w dzień do ronda w Chebziu chce N-S w stronę Bytomia
ja napisał/a:
wilim
Żeby zdążyli . W 2045 to oni dopiero do Bielszowickiej się dokopią
wilim napisał/a:
olo
na ulicach ciemno, śmieci 31 od osoby, samochodu nie da się w normalnym terminie zarejestrować, ale za to będzie droga dzięki której by przejechać z jednej dzielnicy do drugiej trzeba będzie wjechać na autostradę
olo napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe