N-S-ka pnie się na północ i otrzymuje kolejne wsparcie [ZDJĘCIA]
Dodano:
Czas czytania: 7 min.

N-S-ka pnie się na północ i otrzymuje kolejne wsparcie [ZDJĘCIA]

Dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym prace przy budowie pierwszego odcinka trasy N-S na północ od Drogowej Trasy Średnicowej postępują z tygodnia na tydzień. Jednocześnie władze miasta cały czas chcą domknąć budowę trasy na południe do autostrady. Pomóc ma w tym dofinansowanieze środków unijnych, które w ostatnich dniach przyznane zostało na ten cel. Na ten moment jest to kwota ponad 143 mln zł.

- Prowadzona od kilku lat budowa trasy N-S i docelowe połączenie nią Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4 to kluczowe przedsięwzięcie drogowe w mieście - podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Mieszkańcy północnych dzielnic, tj. Rudy, Orzegowa i Goduli, codziennie odczuwają skutki wzmożonego ruchu od strony Bytomia w kierunku DTŚ. Przedłużenie trasy na północ jest z tego względu kluczowe, dodatkowo to także szansa na otwarcie kolejnych terenów inwestycyjnych - dodaje.

Budowa pierwszego odcinka trasy N-S w kierunku północnym

Budowa pierwszego odcinka trasy N-S w kierunku północnym odDTŚ do ul. Magazynowej trwa od kilku miesięcy. Dzięki przyjaznej aurze prace postępuje z tygodnia na tydzień. Obecnie wykonywane są roboty związane z budową przejazdu gospodarczego pod trasą N-S do kompleksu garaży w rejonie ul. Wawelskiej. Ponadto przebudowywane są sieci uzbrojenia podziemnego w pasie drogowym ul. Magazynowej oraz budowanej trasie N-S. Wykonywane są też badania terenu oraz prowadzone są roboty związane z budową zbiorników retencyjnych.

Z budową tego odcinka trasy N-S wiążą się także zmiany w organizacji ruchu. – Obecnie największym utrudnieniem dla kierowców jest niewątpliwie zamknięcie fragmentu ul. Magazynowej na odcinku od ul. Norwida do ul. Kokotek. Objazd poprowadzony został ul. Wolności i taki stan rzeczy pozostanie jeszcze do jesieni – informuje wiceprezydent Jacek Morek.

Koszt robót budowlanych prowadzonych na odcinku od DTŚ do ul. Magazynowej wyniesie ok. 60,5 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga). Czas realizacji określony został na 20 miesięcy od chwili podpisania umowy (lipiec 2023 r.).

 

 

Projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków:

  • od węzła DTŚ do ul. Magazynowej,
  • od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej,
  • od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej
  • i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.

Jeszcze w tym roku miasto ogłosi przetarg na budowę drugiego i trzeciego odcinka trasy na północ, na które miasto jesienią 2023 r. otrzymało dofinansowanie w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Chodzi tu o kwotę 250 mln zł.

Dofinansowanie budowy trasy N-S w kierunku południowym

Przypomnijmy, że miasto zamierza dokończyć też budowę tej trasy w kierunku południowym. Niedawno projekt dotyczący budowy trasy N-S od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 przeszedł pozytywną weryfikację i tym samym Ruda Śląska ma otrzymać na ten cel ze środków unijnych niemal 143,5 mln zł.

- Kwota ta nie jest jeszcze ostateczna, a wartość dofinansowania zostanie określona w umowie, którą miasto podpisze z Urzędem Marszałkowskim. Chodzi o to, aby wsparcie było jak najwyższe, bo całkowita wartość inwestycji to 266,7 mln zł – wylicza prezydent Michał Pierończyk.

W poprzednich latach powstały cztery odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 4,5 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. 

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. 

Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. 

Czwarty etap trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej, został oddany do użytku we wrzeńsiu ubiegłego roku. Inwestycja obejmowała odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, budowę ronda na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł, natomiast na czwarty miasto pozyskało 96 mln zł.

Autor / Źródło
Karolina Bauszek-Żurek / UM Ruda Śląska / fot. Jacek Knapik

Komentarze (12) DODAJ

mieszkaniec
Tną drzewa na potęgę, kilkusetletnia puszcza, która przetrwała tyle lat znika, przykre wstyd.Drogi, drogi, tylko to się liczy a następne pokolenie będzie z......ć z braku tlenu.
mieszkaniec napisał/a:
hanys z rudy
Masowa degradacja przyrody.Tylko drogi drogi i ani jednego drzewa, czym będziecie oddychać leniwce ?Wszyscy zdech....niemy....
hanys z rudy napisał/a:
rado
Tej DTŚ w stronę Goduli nie wybudują nawet za 10-15 lat, a to głównie z powodu finansowych. Skoro tak krótki praktycznie płaski odcinek do Magazynowej ok. 500 m kosztuje 60 mln złotych to ile będzie kosztowało poprowadzenie tego nad linią kolejową z Rudy do Chebzia i dalej łącznie z wiaduktami? To są setki milionów na które miasta nie będzie stać. w 2030 roku już będziemy dochodzili do liczby mieszkańców poniżej 100 tys, więc wpływy z podatków też będą nieporównywalnie mniejsze. Dofinansowania z Unii teraz jeszcze są, ale wątpię by sama UE do 2040 roku dotrwała.
rado napisał/a:
pesymista
Wykorzystanie tej trasy w pełni może nastąpić dopiero po połączeniu z A4 czyli za 3 5 7 lat. Smutne.
pesymista napisał/a:
kpina + ironia / szydera
Ale N-S nie będzie się łączyła bezpośrednio z A4, nawet za 357 lat :-)
kpina + ironia / szydera napisał/a:
czytelniczka
Super. Tylko szkoda, że do Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej nie dojeżdża żaden autobus. Przystanek autobusowy w okolicach w/w Sądu może zostać ułatwieniem dla wszystkich potencjalnych klientów.
czytelniczka napisał/a:
boluś
leniwcu trzeba troszke pospaceowac a nie [...] wozić
boluś napisał/a:
renkloda.
Jak już tak bardzo potrzebujesz, to do sądu podwiezie cię radiowóz, często tam jezdzą w tamtym kierunku.
renkloda. napisał/a:
ziga z wirku
Wszystko po to by Polska rosła w siłę a ludzie żyli dostatniej..Czuć że wybory się zbliżają.
ziga z wirku napisał/a:
theartur
Czy trasa N-S dotrze kiedyś do Halemby? Jeśli nie, to jaki włodarze miasta mają pomysł na odkorkowanie tej dzielnicy?
theartur napisał/a:
tbs
A co kogo obchodzi Halemba.
tbs napisał/a:
lacha
Oddzielić Halembe od Rudy Śląskiej.
lacha napisał/a:

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe